آرشیو پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۲۸۵۰
صفحه آخر
۲۰

نکوداشت پدر مدیریت رسانه

رضا عظیمی

دیروز جمعی از استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، مراسمی را برگزار کردند تا در آن از حدود 50 سال تلاش دکتر علی اکبر فرهنگی در عرصه ارتباطات قدردانی کنند.

دکتر فرهنگی که از او به عنوان پدر مدیریت رسانه یاد می شود، متولد سال 1321 در تهران است و مدارج عالی تحصیلی خود را با اخذ لیسانس مدیریت بازرگانی و فوق لیسانس جامعه شناسی آغاز کرد.

وی پس از کسب درجه دکتری، فوق دکتری خود را نیز با تحقیق درباره سازمان های بازرگانی کشورهای در حال توسعه بویژه خاورمیانه در رشته ارتباطات سازمانی در سال 1362 دریافت کرد.

دکتر فرهنگی نخستین استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اولین فردی است که درباره ارتباطات غیر کلامی و ارتباطات انسانی تالیفاتی به زبان فارسی دارد. از تالیفات وی می توان به تنش در محیط کار، اصول مدیریت، مدیریت تحقیق و توسعه، مدیریت استراتژیک بازار، رستم در مغاک، نظری به فرهنگ، مدیریت رفتار سازمانی و ارتباطات انسانی اشاره کرد.

دکتر فرهنگی در مراسمی که دیروز برای تقدیر از وی در مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز برگزار شد، در سخنانی گفت: باید دوباره جریان علم را از سمت کشور خودمان به سمت غرب به حرکت درآوریم. فرهنگی افزود: می توانیم در دانش ارتباطات به جایی برسیم که مولد علم باشیم و در این زمینه توانمندی های بسیاری در فرهنگ ما نهفته است. وی از دانشجویان خواست ضمن تحصیل و کسب مدارج علمی، ارزش خود را بدانند.

تقدیر، بزرگداشت، نکوداشت و هر گردهمایی با این عناوین از اساتید و چهره های نامدار ایران امر تازه ای نیست اما آنقدر دیربه دیر و کوتاه است که میان هیاهوی مرگ ومیرها گم می شود. نکوداشت دکتر فرهنگی شاید آغازی باشد برای پاسداشت افرادی که نسل های گوناگونی از وجودشان بهره گرفته اند.