آرشیو پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۲۸۵۰
صفحه آخر
۲۰

کشتی های پرنده وسیله نقلیه انسان ها

طراحی بلژیکی، ایده ای جالب را برای سیستم حمل و نقلی متفاوت و دوستدار محیط زیست در نمایشگاه شانگهای 2010 به نمایش گذاشته است.

مهندس معمار بلژیکی به نام «وینسنت کاله بوت» درباره نحوه سفر کردن انسان ها در آینده ایده ای کاملامتفاوت دارد، به اعتقاد وی انسان ها در آینده می توانند در کشتی هایی پرنده و دوستدار محیط زیست، از مکانی به مکانی دیگر حرکت کنند.

این پروژه ترکیبی از مهندسی و بیولوژی است و به گفته کاله بوت طرح های بالون های این پروژه با الهام از سیستم ها و مدل های طبیعی به وجود آمده اند.

این بالون های دوستدار محیط زیست 400 متر ارتفاع و 180 متر وسعت داشته و انرژی آن از هیدروژن زیستی به دست آمده از جلبک های دریایی تامین می شود. در این کشتی ها 8 اتاقک درون پوسته ای محافظتی که از پرده های کتانی براق ساخته شده اند جا داده شده که سوخت هیدروژن زیستی و مسافران با کمک این اتاقک ها جابه جا می شوند.

اما این تنها یک پارک تفریحی شناور نیست، زیرا کاله بوت قصد دارد از کشتی هایش برای کمک به انجام ماموریت های بشردوستانه و علمی در کنار سرگرمی و سکنی دادن به انسان ها استفاده کند.

طرح های غیرعادی و شگفت انگیز کاله بوت که وی آنها را نمونه های بیوتکنولوژیکی می خواند در حال حاضر در غرفه آینده نمایشگاه شانگهای در چین در معرض دید عموم قرار گرفته است. به گفته وی این بالون ها یا کشتی های پرنده یکی از تاثیرگذارترین ایده های اکولوژیکی برای مصور ساختن چهره آینده جهان است. / مهر