آرشیو پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۲۸۵۰
اقتصاد
۴

ادامه روند نزولی ارزش یورو، باعث کاهش سهم آن در ذخایر ارزی خواهد شد

تکاپوی بانک های مرکزی برای مقابله با کاهش ارزش یورو

روزنامه وال استریت ژورنال از تجدیدنظر بانک های مرکزی جهان در سهم یورو در ذخایر ارزی بین المللی به دلیل کاهش ارزش یورو خبر داد.

به گزارش فارس، روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به تشدید بحران مالی و بدهی اروپا و تاثیر منفی آن بر ارزش یورو و اعتماد سرمایه گذاران بین المللی نوشت: به نظر می رسد موج تازه ای از خروج سرمایه های بین المللی از بازارهای مالی اروپا آغاز شده است.

این روزنامه افزود: بحران مالی و بدهی اروپا موجب کاهش شدید ارزش یورو در برابر سایر ارزهای معتبر بین المللی و همچنین افت شدید شاخص سهام شده است. این در حالی است که با توجه به کاهش ارزش یورو، بانک های مرکزی جهان نیز سهم یورو در ذخایر ارزی خود را کاهش داده اند.

بانک مرکزی روسیه اعلام کرد: سهم یورو در ذخایر ارزی خود را از 5 / 47 درصد به کمتر از 8 / 43 درصد کاهش داده است. بانک مرکزی ایران نیز اعلام کرد: ادامه روند نزولی ارزش یورو موجب تجدید نظر ایران در سهم یورو در ذخایر ارزی خواهد شد. همچنین بانک مرکزی کره جنوبی تاکید کرد: ادامه روند نزولی ارزش یورو کاهش سهم یورو در ذخایر ارزی بین المللی را به دنبال خواهد آورد.

بانک بی. ان. پی پاریباس فرانسه نیز طی بیانیه ای اعلام کرد: افزایش ارزش یورو طی ماه های گذشته موجب تمایل زیاد بانک های مرکزی جهان و سرمایه گذاران بین المللی برای سرمایه گذاری شده بود؛ ولی کاهش چشمگیر ارزش آن در برابر دلار، موجب تجدیدنظر آنها در تصمیم خود شده است.

بانک های مرکزی و سرمایه گذاران بین المللی بشدت نگران وضعیت ارزش یورو هستند. با تشدید بحران بدهی یونان، روسیه نخستین کشوری بود که میزان ذخایر یورو را در ذخایر ارزی خود کاهش داده است. بانک مرکزی چین نیز که طی ماه های گذشته به علت کاهش ارزش دلار و افزایش کسری بودجه آمریکا، بخشی از ذخایر ارزی خود را از دلار به یورو تبدیل کرده، در حال تجدیدنظر در این تصمیم است.

حجم ذخایر ارزی بانک های مرکزی جهان تا پایان سال 2009 به بیش از 5 / 7 تریلیون دلار رسیده است.