آرشیو پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۲۸۵۰
اقتصاد
۴

تغییرات ساختاری در شرکت ملی گاز

وزیر نفت طی دستوری به مدیرعامل شرکت ملی گاز، ادامه انجام وظایف شرکت ملی صادرات گاز را به این شرکت واگذار کرد و بر این اساس شرکت نوپای ملی صادرات گاز ایران عملابه سمت انحلال و ادغام در شرکت گاز پیش می رود.

به گزارش «جام جم»، با واگذاری ماموریت شرکت ملی صادرات گاز ایران به شرکت ملی گاز، این شرکت که از دی ماه 81 تشکیل شده بود منحل و قرار است وظایف آن در واحد صادرات گاز و امور بین الملل و بازاریابی شرکت ملی گاز ایران انجام شود.

جواد اوجی، معاون وزیر نفت در امور گاز نیز روز گذشته طی حکمی به علی اصغر سهیلی پور که پیش از این مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران بود، ماموریت پیگیری امور صادرات گاز از جمله، واردات، سوآپ و ترانزیت گاز را واگذار کرد. در نامه اوجی به سهیلی پور آمده است، به منظور تفکیک مسوولیت های واردات، صادرات، ترانزیت و سوآپ گاز از شرکت ملی نفت ایران به شرکت ملی گاز و سایر اقدامات لازم، کارگروهی تشکیل و ظرف مدت حداکثر 2 ماه نسبت به تجمیع وظایف از جمله نیروی انسانی، قراردادها، الحاقیه ها و موافقت نامه ها و بویژه در مورد ترکمنستان اقدام شود.براساس این گزارش با صدور دستور اخیر وزیر نفت مبنی بر الحاق شرکت ملی صادرات گاز ایران به شرکت ملی گاز، برخی نشریات خارجی با اشاره به این تغییر ساختار اعلام کردند که شرکت ملی گاز ایران با اساسنامه جدید تا 2 ماه دیگر تشکیل می شود.

این تحلیل ها در حالی مطرح می شود که تاکنون اساسنامه جدید نفت به مجلس ارائه نشده و بیش از دو دهه است که این اساسنامه به عنوان یک چالش بین دولت ها و مجالس دوره های مختلف مطرح بوده است و اخیرا نیز زمزمه هایی مبنی بر این که دولت بزودی اساسنامه جدید نفت را به مجلس ارائه خواهد کرد، شنیده می شود.