آرشیو پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۲۸۵۰
اقتصاد
۴

پیش بینی صادرات 23 میلیارد دلاری در سال جاری

معاون وزیر بازرگانی با تاکید بر این که جهش صادراتی امسال نیز محقق می شود، گفت: صادرات غیرنفتی در سال جاری به 23 میلیارد دلار می رسد.

بابک افقهی در گفتگو با مهر درخصوص پیش بینی آمار صادرات غیرنفتی کشور در سال 89 گفت: آمار صادرات غیرنفتی در ابتدای امسال با بیرون آمدن آمار صادرات فروردین ماه، نشان از این داشت که رکود جهانی و ناشی از بحران مالی جهانی، در ماه های آینده اثرات خود را بر روی صادرات غیرنفتی ما کم می کند.

معاون وزیر بازرگانی افزود: در ماه ابتدایی سال 89، صادرات غیرنفتی کشور حدود 60 درصد رشد داشته است و این امر نشان می دهد که وضعیت نسبت به ابتدای سال 88 بهتر است؛ اگرچه معمولاآمارهای صادراتی در ماه های مختلف، متفاوت است.وی تصریح کرد: پیش بینی ما این است با توجه به این که دولت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها را در دستور کار دارد و احتمال می رود اجرای این طرح بر صادرات غیرنفتی کشور تاثیر داشته باشد، دولت به دنبال تدبیر این موضوع است که کمترین تبعات و آثار را بر روی صادرات غیرنفتی شاهد باشیم و ساز و کارها را به نحوی پیش ببریم که حداقل رشدی که در سال گذشته تجربه شده است با فضاسازی، توجه به زیرساخت ها و میدان دادن هر چه بیشتر به بخش خصوصی و حمایت از آن، ادامه یابد.

افقهی گفت: پیش بینی ما رشد حداقل 10 درصدی در سال 89 است. البته دولت برای سال جاری به عنوان اولین سال برنامه پنجم، رشد 8 / 12 درصدی را پیش بینی کرده است که امیدواریم این سقف نیز در امسال حفظ شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این سوال که آیا اهداف جهش صادراتی امسال محقق می شود، گفت: تمامی تلاش ما این است که با تلاش مضاعف و کار مضاعف این اتفاق رخ دهد. بر این اساس پیش بینی می شود 23 میلیارد دلار و 10 درصد رشد نسبت به سال 88 اتفاق بیفتد.