آرشیو پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۲۸۵۰
اقتصاد
۴

تولید برنج امسال افزایش می یابد

عضو هیات مدیره انجمن برنج کشور، سطح زیرکشت برنج در سال جاری را با اندکی تفاوت نسبت به سال گذشته حدود 238 هزار هکتار ذکر کرد و گفت: با توجه به مساعد بودن شرایط اقلیمی، پیش بینی می کنیم امسال 8 تا 15 درصد افزایش تولید برنج نسبت به سال قبل داشته باشیم اما امسال هم به خودکفایی برنج دست نمی یابیم.

غلامعلی قربانی در گفتگو با ایسنا تاکید کرد: برای رسیدن به خودکفایی در تولید برنج طی 4 تا 5 سال آینده به اهرم های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیازمندیم.

وی با تاکید بر ضرورت تسطیح زمین های زراعی به عنوان یکی از راه های رسیدن به خودکفایی در برنج ادامه داد: اگر در مورد تجهیز شالیزارها تاکنون کاری انجام شده، باید برای رسیدن به خودکفایی برنج در سریع ترین زمان، این کارها مضاعف شود، ضمن این که کوچک شدن زمین های زراعی برنج به دلیل بحث ارث، مانع دیگری در راه رسیدن به خودکفایی برنج به شمار می رود که در این زمینه نیز نیازمند قانون مجلس هستیم.

قربانی با اشاره به این که کشاورزان نیز باید با همکاری دولت برای رقابتی کردن محصول برنج کشورمان با برنج های ارزان قیمت وارداتی تلاش کنند، ادامه داد: چنانچه ذائقه مردم به برنج های وارداتی عادت کند، تغییر این ذائقه، کار بسیار دشواری است؛ ضمن این که برنج ایرانی یکی از سالم ترین برنج های دنیاست که باید روی عادت دادن ذائقه مردم به مصرف برنج های ایرانی، کار گسترده ای انجام شود.

عضو انجمن برنج کشور با درخواست از مسوولان برای تجدید نظر در واردات برنج، گفت: چنانچه از کشاورزان داخلی حمایت شود، به طور حتم حداکثر تا 4 سال آینده تولید بسیار مطلوبی خواهیم داشت و مردم نیز از این تولید استقبال شایسته ای می کنند.