آرشیو پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۲۸۵۰
فرهنگ و هنر
۵

خانه پدری شهید چمران ثبت ملی می شود

خانه پدری شهید دکتر مصطفی چمران در تهران یکی از بناهای تاریخی دوره قاجار بزودی در فهرست آثار ملی ثبت می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران؛ معاون حفظ و احیای میراث فرهنگی استان تهران با بیان این مطلب اظهار کرد: این بنا که دارای قدمتی نزدیک به یک قرن است، نمونه مناسبی از یک خانه ایرانی ساده از اواخر دوران قاجار است.

قدیر افروند افزود: سر در ورودی بنا که نقش مایه دوره قاجار در آن به چشم می خورد، به همان شکل اولیه باقی است و تنوع مصالح به کار رفته در داخل بنا، بیانگر احتمال 2 دوره ساخت و ساز یعنی معماری دوران قاجار و پس از آن است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران با بیان این که این خانه تاریخی با حدود 500 متر زیر بنا دارای ایوانی با 2 ستون، بین 2 ستون پله ای سرتاسری، فضای اصلی این خانه پنج دری و دو گوشواره جانبی است، تصریح کرد: کف حیاط از آجر نظامی بزرگ پوشیده شده است، طاق نماهای شرقی دیوار حیاط در طول حیاط تکرار می شوند؛ در قسمت غربی حیاط نیز ایوان دیگری وجود داشت که به بهار خواب معروف بود، پوشش سقف ها همگی تیر و حصیر است که روی آن را کاهگل کرده و مجددا حصیر و کاهگل روی آن کشیده شده است.

این مقام مسوول اظهار کرد: این بنای تاریخی تا اوایل خرداد سال 1383 به عنوان منزل مسکونی پدری شهید دکتر چمران استفاده می شد و بعد از آن به کوشش شهرداری تهران به عنوان خانه موزه شهید دکتر چمران افتتاح شد.

به گفته مهدی چمران برادر شهید دکتر چمران، این بنا را در بندی ها در دوره رضا شاه ساختند. دربندی ها از خانواده های بزرگی بودند که در دربند ملک داشتند و رضاشاه املاک آنان را به کاخ تبدیل کرد و آنها مجبور شدند به این محل نقل مکان کنند و این خانه را بسازند. البته این احتمال وجود دارد که دربندی ها این خانه را خریده و در آن ساکن شده باشند، به هر حال ساکنان قبلی این بنا دربندی ها بودند.