آرشیو پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۲۸۵۰
سلامت
۱۶

چای سبز افسردگی را برطرف می کند

رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: مصرف چای سبز موجب کاهش افسردگی در افراد می شود و افرادی که به طور مرتب چای سبز مصرف می کنند، کمتر دچار افسردگی می شوند.

پریسا ترابی در گفتگو با فارس، افزود: افراد چاق به علل مختلف بیشتر به افسردگی مبتلامی شوند. از سوی دیگر افسردگی نیز می تواند افراد را مستعد چاقی کند و باید افراد چاق را تشویق به فعالیت بدنی و کاهش مصرف مواد پرکالری کرد.

وی گفت: شیوع افسردگی در کشورهایی که مصرف سرانه ماهی در آنها بالاست، کمتر است. روغن زیتون دارای ماده موثری است که اثرات ضدافسردگی دارد و موجب کاهش بروز افسردگی می شود.

ترابی گفت: مصرف چربی های ضروری نیز موجب کاهش بروز افسردگی می شود. برای این منظور باید انواع درست و مناسبی از چربی ها را انتخاب کرد. به همین علت وجود چربی های اشباع نشده (غیرجامد) در رژیم غذایی هر فرد ضرورت دارد.

وی اضافه کرد: افرادی که دچار افسردگی هستند، معمولااز کافئین برای بالابردن انرژی خود استفاده می کنند. اما این اقدام می تواند کاملااشتباه باشد. کافئین سیستم عصبی را تحریک می کند، بنابراین مقدار زیاد آن می تواند، مانع استراحت مناسب شبانه شود.

رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: کافئین از خواب عمیق جلوگیری می کند و تحریک بیش از حد سیستم عصبی می تواند به طور بالقوه موجب افزایش سطح اضطراب شود.

ترابی اضافه کرد: پیروی از یک رژیم غذایی سالم، متنوع و متعادل، دریافت مواد مغذی به اندازه کافی و داشتن وزن مناسب در پیشگیری و درمان افسردگی موثر است. پیروی از هرم غذایی مبنی بر مصرف از هر

4 گروه غذایی شامل سبزی و میوه، لبنیات، گوشت و غلات راهنمای مناسبی برای انتخاب غذاهای سالم و متنوع است.