آرشیو پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۲۰۹۵
بازار دیجیتال
۲۵
نظر

یک عبارت تکراری: مشکل اینترنت تا سه ماه دیگر برطرف می شود!

عیسی نجفی (عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای خراسان رضوی)

«مشکل اینترنت تا سه ماه دیگر برطرف می شود» عبارتی تکراری است که به طور معمول هر وقت اختلالی در شبکه اینترنت کشور نمایان می شود، در ابتدا مسوولان ذیربط موضوع را تکذیب می کنند و اندک صباحی بعد قطعی فیبر نوری فجیره علت اصلی اختلالات معرفی می شود و چند صباحی بعد یکی از متولیان امور در مصاحبه یا اطلاعیه ای اعلام می دارند که تا سه ماه آینده مشکل اختلالات اینترنتی کشور برطرف می گردد، اما متاسفانه این سه ماه ها همواره سپری شده، ولی دریغ از هرگونه بهبودی در کیفیت اینترنت ایران! گویا بنا نیست وضعیت اینترنت مطلوب حال شهروندان و هموطنان کشور شود.

از آنجا که در تمامی مقوله های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و تکنولوژیکی دنیا اینترنت یک ضرورت و زیرساخت حیاتی کشورها محسوب می شود و در کشور ما نیز اگر قرار است برنامه هایی مانند برنامه های پنج ساله توسعه یا حرکت به سمت و سوی چشم انداز 20 ساله استمرار یابد، یا باید زیرساخت شبکه اینترنتی قوی و پهن باند در اختیار عموم سازمان ها و مردم از جمله شهروندان و شهرها و روستا ها گذاشت یا اینکه عطای برنامه ها و چشم انداز ها را به لقایش بخشید!

در حالی که فناوری اطلاعات و ارتباطات حلال بسیاری از مشکلات و چالش های جاری بخش خدمات کشور و کاهش دهنده هزینه های جاری و همچنین افزایش بهره وری منابع و مصارف و نقش اساسی در کوچک سازی سازمان ها و نهادهای خدماتی دارا است به علاوه اینترنت می تواند استعدادهای بالقوه ای را که در متخصصین و جوانان و بنگاه های اقتصادی بخش خدمات و مهندسی و دانش کشور وجود دارد و در فضای اینترنت و سایبر قابلیت بالفعل در آمدن آنها برای ارتقای وضعیت اقتصادی کشور و رشد شاخص های علمی و اقتصادی ملی و فراملی به راحتی میسر است می تواند ارتقا نماید، ولی کاستی های اینترنت و قوانین و مقررات دست و پاگیر و بعضی تنگ نظری ها مانع از رشد و شکوفایی این استعداد می شود. یکی از این موانع نبود متولی واحد برای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است.

به رغم اینکه وزارت ICT قانونا متولی امور فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است، اما به نظر می رسد در زمینه رفع اختلالات چندان متولی نیست، لذا تا زمانی که وزارت ICT به مسوولیت خود در قبال منتفع کردن مردم از این بخش مسلط نباشد، شرایط بهتر از وضعیت موجود نخواهد بود.