آرشیو شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۲۸۶۸
سلامت
۱۶

یک پنجم ایرانی ها فشار خون دارند

یک متخصص قلب و عروق گفت: از هر 5 ایرانی یک نفر فشارخون دارد و حدود 50 درصد از این افراد نمی دانند مبتلابه بیماری فشارخون هستند.

به گزارش ایلنا، مسعود قاسمی گفت: اگر به این عده از مردم افرادی که می دانند فشارخون دارند و از درمان آن امتناع می کنند یا افرادی که درست درمان نمی شوند را هم اضافه کنیم، ملاحظه می کنیم از نظر ایمنی مردم از این بیماری در سطح مطلوبی قرار ندارند.

وی افزود: روند غیرقابل کنترل چاقی و مصرف غذاهای کم حجم و پرکالری مثل فست فودها باعث ابتلای روزافزون به فشارخون بین افراد جامعه شده است.فشارخون ریشه بسیاری از بیماری های قلبی عروقی است که دومین عامل مرگ و میر در جهان و ایران محسوب می شود و همچنین ریشه بسیاری از بیماری های کلیوی و سکته های مغزی است.

این متخصص قلب و عروق در مورد علائم بروز این بیماری در افراد گفت: بزرگ ترین معضل این بیماری این است که هیچ علامتی ندارد و در صورت درمان نشدن بیمار، عوارض ناشی از آن است که به بیمار علامت می دهد فشارخون دارد. وی اضافه کرد: این بیماری تنها با مراجعه مرتب به پزشک در فواصل زمانی معین قابل تشخیص است.

یک بیمار از هر ده یا بیست بار فشارخون گرفتن ممکن است فقط دو تا سه بار متوجه وجود فشارخون در خود شود، بنابراین برای پیشگیری از این بیماری لازم است افراد بالای 20 سال، سالی یک بار و افراد بالای 40 سال ماهی یک بار و زنان یائسه بیش از بقیه اقشار جامعه فشارخون خود را کنترل کنند.