آرشیو شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۹، شماره ۴۵۵۳
صفحه آخر
۲۸
گردشگری داخلی

شهری میان دریا و جنگل

کلان شهر رشت، مرکز استان گیلان، بزرگترین شهر در بین سه استان حاشیه ای دریای خزر است. امروزه در برخی ارتفاعات مانند ماسال در جداره جاده کوهستانی این شهرکه بیش از 2000 متر ارتفاع دارد فسیل ماهی قابل رویت است که نشان می دهد زمانی زیر آب بوده و با عقب نشینی دریا این شهر به وجود آمده است. همچنین شهر رشت با مساحت 136 کیلومتر مربع در زمینی مسطح و هموار به ارتفاع 5 متر از سطح آب های آزاد قرار دارد و دارای جمعیتی بیش از 560000 نفر است. اغلب هموطنان ایرانی در سفر به این شهر و اطراف آن در جست و جوی دریا و ساحل اند حال آنکه اماکن دیدنی و آثار تاریخی رشت در نوع خود بی نظیرند:

بقعه خواهر امام

بقعه خواهر امام رشت منسوب است به «فاطمه اخری» دختر امام موسی کاظم (ع). این آرامگاه در گذشته دور معروف به «امامزاده لال شوی» بود و ظهیرالدین مرعشی در کتاب «تاریخ گیلان و دیلمستان» که در اواخر قرن 9 هجری نوشته شده، از این بقعه با همین نام یاد کرده است. ظاهرا علت این نامگذاری مربوط به نحوه کشف این مزار بوده است.حاجی ملارفیع شریعتمدار (مجتهد و متمول تراز اول گیلان در عهد ناصری) در آخرین سال حیات خود یعنی در 1292 ه. ق برای این بقعه سردری ساخت که هنوز پابرجاست. این بقعه در دوره قاجار محل بست نشینی مقصرین بوده و در دوره مشروطه محل تحصن و تظاهرات مردم به شمار می آمده است.

گورستان سلیمان داراب

سلیمان داراب از جمله آبادی های اطراف رشت، متعلق به شاهزاده منصور الملک صفوی بوده که امروزه جزو محدوده شهر رشت است و تعدادی از ادارات دولتی بدانجا منتقل شده است. گورستان سلیمان داراب از موقوفات منصور الملک بود که مدفن میرزا کوچک خان جنگلی و عده ای از یاران او و نیز جمعی از معاریف رشت از جمله خود منصور الملک است. این آبادی از جمله هدایای ناصری به منصور الملک در زمان عقد گلابتون بانو بوده است.

از جمله دیگر اماکن تاریخی و تفریحی این شهر می توان به موزه میرزا کوچک خان جنگلی، موزه رشت در خیابان بیستون، خانه قدیری، خانه میرزا خلیل رفیع، آرامگاه شهیدان، پارک شهر معروف به بهباغ محتشم، عمارت کلاه فرنگی و شهر بازی، لب آب، بازار سنتی رشت، بقعه بی بی زینب، موزه میراث روستایی گیلان، کتابخانه ملی رشت و... اشاره کرد. همچنین طبیعت اطراف این شهر در نوع خود کم نظیر است.