آرشیو پنجشنبه ۴‌شهریور ۱۳۸۹، شماره ۱۹۷۲۷
اخبار کشور
۱۴

سید حسن خمینی: اگر اندیشمندان پیشرو باشند جامعه سعادتمند خواهد شد

سید حسن خمینی گفت کسانی که در حوزه های مختلف اندیشمندترند، اگر پیشرو هم باشند، جامعه روی سعادت خواهد دید.

حجت الاسلام سید حسن خمینی که سه شنبه شب در جمع اعضای شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی سخن می گفت، با تجلیل از خدمات علمی پژوهشگران این مرکز به نقل حکایتی از محمد غزالی پرداخت و گفت: غزالی در نصیحه الملوک نقل می کند وقتی مامون دخمه ای را که انوشیروان در آن دفن بود، شکافت، در دست او یاقوتی بزرگ یافت که در آن نوشته بودند «به مه، نه مه به». مرحوم جلال همایی این جمله را این گونه معنی کرده است؛ هر کس بهتر باشد مهتر است نه آن که مهتر باشد بهتر عنوان شود.

وی اضافه کرد: اگر این داستان را افسانه هم بگیریم، به نوعی در متون مذهبی خودمان مضمون آن را می یابیم. مجموعه دائره المعارف اسلامی به خاطر سرمایه های بزرگی که در اختیار دارد، بحق مصداق این حکایت تاریخی است و ان شاءالله در این مدار، مهتر جامعه هم باشد.

وی اظهار کرد: اگر در جامعه ای که زندگی می کنیم امید به پیشرفت داشته باشیم، باید بپذیریم کسانی که در حوزه های مختلف اندیشمندتر هستند، اگر پیشرو هم قرار بگیرند جامعه روی سعادت خواهد دید.

سید حسن خمینی اظهار امیدواری کرد: همانطور که این مجموعه تاکنون با قدرت و همت پیش رفته ان شاءالله و در آینده هم روشنای جامعه ما باشد.

در این جلسه، از سوی دکتر سید محمد کاظم موسوی بجنوردی رئیس دائره المعارف اسلامی، مجموعه دیجیتالی این مرکز شامل کتاب ها، اسناد و آثار تالیفی مرکز، جهت آرشیو و استفاده در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، به حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی اهداء شد.