آرشیو پنج‌شنبه ۱۸‌شهریور ۱۳۸۹، شماره ۲۱۷۳
نگاه سوم
۳۲

دکترای افتخاری دانشگاه سوربن برای یک عمر فعالیت سینمایی عباس کیارستمی

نگاه سوم- عباس کیارستمی، پرافتخارترین فیلمساز ایرانی بار دیگر در عرصه بین المللی افتخاری دیگر را برای کشورمان به دست آورد.

دانشگاه «سوربن» پاریس به «عباس کیارستمی»، کارگردان سرشناس ایرانی دکترای افتخاری اعطا می کند.

روزنامه فرانسوی فیگارو اعلام کرد: دانشگاه «سوربن» نام عباس کیارستمی کارگردان ایرانی برنده نخل طلای کن را به عنوان یکی از دریافت کنندگان دکترای افتخاری سال 2010 این دانشگاه معرفی کرده است.

کیارستمی روز 10 نوامبر (19 آبان) طی مراسمی در دانشگاه سوربن به پاس یک عمر فعالیت سینمایی، دکترای افتخاری دریافت می کند. وی خالق آثاری چون «پنج»، «طعم گیلاس»، «زیر درختان زیتون»، «ده»، «باد ما را خواهد برد»، «خانه دوست کجاست؟»، «کلوزآپ»، «آ.ب.ث. آفریقا»، «بلیت ها» و «شیرین» است و طی چند دهه فعالیت سینمایی جوایز سینمایی متعددی از جشنواره های معتبر جهانی کسب کرده است که از مهم ترین آنها می توان به نخل طلای جشنواره کن، هوگو طلایی جشنواره شیکاگو، یوزپلنگ افتخاری جشنواره لوکارنو، جایزه کوروساوا جشنواره شیکاگو و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره ونیز نام برد. کیارستمی با آخرین ساخته خود با نام «کپی برابر اصل» امسال در جشنواره کن نامزد نخل طلابود که جایزه بهترین بازیگر زن را برای «ژولیت بینوش» به همراه آورد.

داستان این فیلم درباره نویسنده ای است که کتابش برنده جایزه بهترین ترجمه سال شده است. او برای انجام مصاحبه مطبوعاتی به فلورانس آمده و عنوان می کند ایده کتابش را در فلورانس به دست آورده است. در این سفر او با زنی که صاحب یک گالری آنتیک است، آشنا می شود و بحث های متعددی درباره اصل بودن و کپی بودن اشیای عتیقه میان آنها انجام می شود...

این فیلم برای نمایش در کشورهای آمریکا، فرانسه، نیوزلند، استرالیا، آرژانتین، پاراگوئه، اروگوئه، شیلی، هنگ کنگ، بلژیک و سوئیس به کمپانی های توزیع و پخش فروخته شده است.