آرشیو دوشنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۸۹، شماره ۱۰۶۰
ادبیات
۹

تام استوپارد: دوست دارم کتابخانه روی سرم خراب شود

تام استوپارد نمایشنامه نویس مشهور به سختی تلاش می کند نمایشنامه ای جدید بنویسد.به گزارش خبرآنلاین، سر تام استوپارد که در سال 2008 به مندریک نمایشنامه نویس اعتراض کرد برای نوشتن نمایشنامه جدید به بن بست رسیده خودش «کم کم دارد به بن بست می رسد».استوپارد 73 ساله که آخرین نمایشنامه اش با نام «راک اند رول» سال 2006 روی صحنه رفت، می گوید: «همه کسانی که می شناسم سالی دو نمایشنامه می نویسند. این باعث می شود حس کنم بی مصرف شده ام.» این نمایشنامه نویس و شکسپیر شناس مشهور دچار نوعی بحران شده است: «به کسی که زیر کتابخانه بیفتد و بمیرد حسودی می کنم، البته اگر این اتفاق نابهنگام نباشد.»

رئیس کتابخانه لندن در شماره اکتبر مجله «تاتلر» گفت: «شیوه خوبی برای مردن است. وقتی می میری هم عقلت سر جایش است و هم در حال انجام کاری خوش و جذاب هستی. خیلی ها ممکن است بگویند دوست دارند در اوج خوشی با حمله قلبی بمیرند، در کل من دوست دارم با سقوط کتابخانه بمیرم.»تام استوپارد متولد 1937 است، او که در سال 1997 لقب «سر» را از ملکه انگلستان دریافت کرد نویسنده نمایشنامه هایی چون «آرکادیا»، «ساحل اتوپیا»، «هپ گود» و «اختراع عشق» است. او برنده چهار جایزه تونی و یک جایزه اسکار برای نوشتن فیلمنامه «شکسپیر عاشق» است.

از استوپارد نمایشنامه های «بازرس ه‍اند واق‍عی» با ت‍رج‍مه ام‍یر ام‍جد و «روزن‍ک‍ران‍تز و گ‍ی‍ل‍دنس‍ت‍رن مرده اند» با ت‍رج‍م‍ه م‍ص‍طف‍ی اس‍لام‍ی‍ه به فارسی منتشر شده اند.