|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق89/7/18: پير كهنه كار
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3363
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 1082 18/7/89 > صفحه 10 (سينما) > متن
 
 


پير كهنه كار
گفت وگو با نيكلاس روگ

مترجم: نسيم نيكفرد


    دني بويل او را يكي از بزرگ ترين فيلمسازان مي داند. كريستوفر نولان مي گويد اگر او نبود شايد هيچ وقت فيلم «ممنتو» ساخته نمي شد و استيون سودربرگ باور دارد كه حضور او در سينما بسيار تاثيرگذار بوده است، طوري كه در تاثيرپذيري او از فيلم «خارج از ديد» كاملاً مشهود است. او نيكلاس روگ است؛ فيلمسازي كه تاثيرش بر سينما به روايت فيلمسازان پيشرو دوره ما عظيم بوده است. سال گذشته، آكادمي فيلم و تلويزيون انگلستان از بهترين فيلمسازان دوره جديد از جمله بويل، تري گيليام و گيرمو دل تورو براي بازسازي برخي از آثار روگ دعوت كرد. نيكلاس روگ يكي از نوابغ و بهترين كارگردانان انگليسي و آثار به يادماندني او بخشي از حيات سينماي جهان است. او در يكي از بهترين فيلم هايش به نام «حالانگاه نكن» توانست ياس و نااميدي را در قالب پژواك به تصوير بكشد. روگ و اديتورش «گيريم كليفورد» به صورت هنرمندانه اي غم و عشق را در ساخته هايشان نشان مي دهند. روگ كم حرف است و اگر بخواهد دروغ بگويد طوري حساب شده عمل مي كند كه اصلاً متوجه آن نمي شوي. او با ژاكتش در هواي گرم تابستان در ييلاقش حضور يافته تا فيلم خود يعني «حالانگاه نكن» را با ما دوباره نگاه كند، وقتي ملاقاتش مي كني انگار شخصيتي فراتر از يك فيلمساز حرفه اي دارد و در صحبت كردن با او وارد دنياي پيچيده اي مي شوي و از صحبت هايي كه او درباره عشق و مرگ مي كند اين طور مي فهمي كه او هنوز در 81سالگي مشتاق فيلمسازي است. او سال گذشته يك درام فوق العاده تحت عنوان «پوف بال» ساخت. چيزي نگذشت كه از مارتين رايمز درخواست كرد در قالب كارآگاهي به نام مايك ايفاي نقش كند. فيلم بعدي او «قطار شب» خواهد بود.
    
    
    - چگونه ساخته هايي مانند «نمايش»،«حالانگاه نكن» و «مردي كه به زمين سقوط كرد» را براي خودتان ارزيابي مي كنيد؟
    اگر بخواهم صادقانه بگويم تمام فيلم هاي من حتي «باسك در امريكا» خواهان و طرفدار دارند يعني ساخته هاي هنري و ادبي هميشه جزء كارهاي موفق اند. بعضي از فيلم ها خارج از تصور و فكر بيننده هستند، مثلاً نمونه اش همين «نمايش» و «مردي كه به زمين سقوط كرد» كه مسائل واقعاً به صورت بدي در اين فيلم ها بيان شده، طوري كه استوديوها به من هشدار دادند و تهديد كردند اگر قرار باشد اين گونه مسائل در ساخته هاي بعدي من هم تكرار شود، از كار بيكار مي شوم. ولي بعد از گذشت سال ها اين فيلم ها هنوز هم وجود دارند و كسي با ديدنش مرتكب گناه نشده است. براي همين است كه نمي خواهم درباره ساخته هاي گذشته ام صحبت كنم چون هنوزم آثار و نشانه هايش وجود دارند.
    
    -آخرين ساخته شما «پوف بال» مخاطبان مختلفي داشت...
    من مي دانم در فيلم هايم صحنه هاي خشن و وحشي بازي هم وجود دارد، ديدن اين صحنه ها براي بعضي ها زجر آور و در مقابل براي برخي ديگر هم جالب است و گلايه اي هم از افرادي دارم كه به جاي اينكه اين فيلم ها را در سينماها ببينند، دي وي دي اين فيلم ها را تهيه مي كنند، به نظرم ديدن اينها در سينما يك لطف ديگري دارد.
    روزي به طور اتفاقي در روزنامه «تايمز» مقاله اي را درباره تبعيض جنسيتي خواندم كه بيشتر طرف صحبتش با خانم ها بود. موضوع درباره چگونگي پيدايش تبعيض جنسيتي و بحث درباره برابري زن و مرد بود و جالب اينجاست كه موضوع «پوف بال» هم درباره زن ها و حفظ نسل است. منتقدان نقدي را درباره اين فيلم كردند كه من خيلي بدم آمد. ايده آنها اين بود كه اين فيلم نتوانسته آن طور كه بايد و شايد منظور خودش را به بيننده القا كند، يعني اصلاً معلوم نيست موضوعش درباره چيست. زندگي همه ما پر از غم و شادي و ترس است. «پوف بال» نه تنها يك فيلم عاشقانه نيست بلكه درباره «زندگي» آدم هاست.
    
    -«حالانگاه نكن» يك فيلم ترسناك و در عين حال مهيج است. اين ساخته خود را چگونه متفاوت از ژانر مي دانيد؟
    همان طور كه گفتم موضوع آن درباره زندگي است. به قول تنسي ويليامز مردم عادي به سختي واقعيت را قبول مي كنند و من هم با عقيده او موافقم. چون واقعاً چيزهاي ناشناخته بسياري وجود دارد كه زندگي ما را احاطه كرده اند. به گفته «ييتز» مرگ و رابطه دو موضوعي است كه ذهن بشر را به خود مشغول كرده است.
    
    - فون ترير در فيلم «ضدمسيح» برخلاف شما در «حالانگاه نكن» از يكسري سوژه هايي استفاده كرده كه نشان مي دهد دو مساله غصه و رابطه مي تواند باعث اختلاف بين انسان ها شود. آيا شما اين موضوع را قبول داريد؟
    من كاملاً اين را قبول دارم چون تجربه اش را دارم. براي اينكه وقتي در سراشيبي عشق و عاشقي قرار مي گيريد يك لحظه به خودتان مي آييد و مي بينيد كه عاشق شده ايد. عشق مقوله متفاوتي است و به نظرم زن و مردي اگر مي خواهند با هم رابطه داشته باشند اول بايد ملكيت خودشان را مشخص كنند كه آيا هدفشان يك عشق پاك است يا روزمرگي زندگي.
    
    -آيا ساخت «قرار شب» پروژه بعدي شماست؟
    اگر چنين حرفي را زدم پس حتماً هست.
    
    -رمان «مارتين رايمزيك» داستان پليسي مرموز است. چه چيز جالبي در آن ديديد كه مشتاقيد آن را بسازيد؟
    من از مارتين خواستم فيلمنامه من را بخواند و واقعاً از پيشنهادهايي كه داد خوشم آمد. او مي گفت اگر از شيوه وي در ساخت فيلم استفاده شود، استقبال بسياري از اين فيلم به عمل مي آيد. راست مي گويد؛ من بعضي از صحنه هاي فيلم «حالانگاه نكن» را از روي همين كتاب ساختم. مارتين گفت اگر دافنه دوموريه هم اين فيلم را ببيند خيلي ازش خوشش مي آيد چون زندگي لارا و جان در اين فيلم او را به ياد زن و شوهري مي اندازد كه در داستان هاي او هميشه حضور دارند.
    اين فيلم دقيقاً طبق كتاب ساخته نشده، يك جاهايي را تغييراتي داديم. مثلاً در كتاب، زماني كه خانواده براي تعطيلات به ونيز رفته بودند، كودك شان حين سفر بر اثر بيماري مننژيت جان مي سپارد.
    
    -آيا در حال حاضر در امريكا مشغول به ساخت فيلمي هستيد؟
    من در حال حاضر هيچ جا مشغول به ساخت فيلم نيستم.
    
    -آيا براي فيلم «قطار شب» سرمايه گذاري انجام شده؟
    بله، سرمايه گذار هست اما من كمي وسواس دارم. يكسري تغيير و تحولاتي در فيلمنامه ايجاد كرده ام. دقيقاً مثل اين مي ماند كه وقتي شما از انجام كاري مطمئن مي شويد مقدمات آن را فراهم مي كنيد و مسلماً تغيير و تحولاتي را هم انجام مي دهيد.
    
    -آيا در ساخته هاي بعدي تان از فناوري هاي جديد هم استفاده مي كنيد؟
    بله، من واقعاً عاشق اين تكنولوژي هاي جديد هستم، ولي مي دانم در آينده نوه نتيجه هايم از والدين شان مي پرسند اين چه فيلمي است كه بابابزرگ تان ساخته؛ حال به هم زن است.
    
    -فكر مي كنيد روزي فيلم سه بعدي بسازيد؟
    بله صد درصد.
    
    -دني بويل نظرش اين است كه ساخته هايتان خيلي فراتر از دوره و عصري است كه داريم در آن زندگي مي كنيم، طوري كه آدم بعد از ديدن آنها احساس تكامل مي كند و مي فهمد چقدر به معلوماتش اضافه شده. آيا خودتان هم چنين نظري را داريد؟
    نه من چنين ادعايي را ندارم، آدم بايد با خودش روراست باشد. يك بار در كافه اي در لس آنجلس نشسته بودم كه يك كارگرداني كه الان اسمش يادم نمي آيد، آمد كنارم نشست و من از او درباره كارش پرسيدم و او پاسخ داد از شغل كارگرداني متنفر است، ولي به نظر من اين شغل ماست و در واقع بخشي از زندگي ما به حساب مي آيد و خب بايد به آن افتخار كنيم. براي اينكه به نظرم بدترين چيز اين است كه از شغلت متنفر باشي. من فقط عاشق سينما هستم. چيز بيشتري در مورد خودم نمي دانم. اما اجازه مي دهم اين بچه ها همه چيز در موردم بگويند. شايد هم راست بگويند.
    
    پير كهنه كار / گفت وگو با نيكلاس روگ
    


 روزنامه شرق، شماره 1082 به تاريخ 18/7/89، صفحه 10 (سينما)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 258 بار

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه چاپ و نشر
متن مطالب شماره 169، بهمن 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است