آرشیو سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹، شماره ۱۱۰۸
کارتون لند
۱۵

کاریکاتوریست مشهور «نیویورکر» درگذشت

آسوشیتدپرس: لئو کالام کاریکاتوریستی که طراحی هایش خط مشی کاریکاتورهای مجله «نیویورکر»را در دهه های اخیر شکل داد، درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین، توماس کالام، برادر لئو گفت برادرش بر اثر سرطان روز شنبه در مالیبو فوت کرد. لئو کالام پنج سال بود با سرطان دست و پنجه نرم می کرد و در زمان مرگ 68ساله بود. این کاریکاتوریست در مدت 33 سال فعالیت حرفه ای صدها کاریکاتور برای مجلات مختلف طراحی کرد. شخصیت های متمایز او با دماغ های نوک تیز و بدون چانه اغلب در بخش مسابقه کاریکاتور مجله «نیویورکر» به کار برده می شدند. یکی از مشهورترین طراحی های او مردی را به همراه گربه اش نشان می دهد. گربه کنار سطل آشغال ایستاده و مرد خطاب به او می گوید: «هرگز و هرگز به بیرون از سطل فکر نکن!» در کاریکاتوری دیگر دلقکی را می بینیم که بادکنکی به دختر کوچکی هدیه می کند. پایین طراحی نوشته ای هشدارآمیز نقش بسته: «اما یادت باشد، خودت مسوول خوشبختی خودت هستی!»

کاریکاتور مردی تنها در یک جزیره و ماهی ای که در کنارش راه می رود و رو به مرد می گوید: «این جزیره برای دو تا کلیشه جای کافی نداره!» از جمله طراحی های ماندگار این هنرمند است. کالام سال گذشته در گفت وگو با سایت مجله «نیویورکر» گفته بود: «برای من شیرها از همه چیز بامزه تر هستند.

در تمام این سال ها کالام علاوه بر کشیدن کاریکاتور در خطوط هوایی امریکا به عنوان خلبان تمام وقت مشغول به کار بود. او در 60سالگی از این کار بازنشسته شد و تمام وقتش را وقف طراحی کرد. او در گفت وگوی سال 2009 گفت: «در طول 34 سال خلبانی دائم در حال طراحی بودم. در ساعت های استراحت و همچنین روزهای تعطیل کاریکاتور می کشیدم و خیلی نیاز به تنظیم وقت نداشتم. بعد از بازنشستگی هم فرقش در این بود که دیگر در روم و پاریس طراحی نمی کردم.»

کالام زاده نیوجرسی بود و در مدرسه ژزوئیت ها تحصیل کرد. به قول برادرش بیشتر وقتش را صرف نقاشی در حاشیه دفتر و کتابش می کرد. او پس از فارغ التحصیلی از کالج به عنوان خلبان در ارتش مشغول به کار شد و صدها پرواز به سمت ویتنام انجام داد. کالام سپس در سرویس هواپیمایی امریکا مشغول به کار شد و دائم طراحی می کرد و همیشه گوشه چشمی به «نیویورکر» داشت.