|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 در    جستجو:  
روزنامه شرق 89/8/18: اسم هاي مذهبي محبوب خانواده هاي ايراني
magiran.com  > روزنامه شرق  >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 1992
چهارشنبه بيست و هفتم فروردين ماه 1393



خدمات سايت




 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 1108 18/8/89 > صفحه 16 (چهارديواري) > متن
 
      


اسم هاي مذهبي محبوب خانواده هاي ايراني
نام هايي كه از جامعه تاثير مي پذيرند

نويسنده: صبا صراف


    اسم شايد تنها نشان مكتوب شده آدمي است كه هميشه با اوست و پس از رفتنش، هم با يادش و هم حك شده بر روي سنگ قبر او براي هميشه باقي مي ماند؛ نشاني كه هيچ نقشي در انتخابش نيست؛ ديگراني آن را سندي بر وجود او مي گذارند و اسمش مي خوانند. براي همين است كه خيلي از خانواده ها بر انتخاب نام يا اسم فرزندان شان تاكيد زيادي دارند و در دوران جنيني فرزندان شان كتاب هاي اسم را زير و رو مي كنند و تفريح دور هم جمع شدن هاي خانوادگي شان گفتن اسم هاي پيشنهادي براي نوزادي است كه قرار است نامدار شود.
    
    هر اسم يك نسل
    اولين پسر خانواده سالاري كه در سال هاي 42 به دنيا آمد اسمش را آريا گذاشتند، دومين نوزاد خانواده هم همان اوايل سال 50 به دنيا آمد و اسمش شد ناهيد؛ چند سالي گذشت و بچه سوم در سال 58 متولد شد و اسم او را علي گذاشتند و سميه هم سال 60 پا به اين دنيا گذاشت و عضوي از خانواده شد، و بالاخره ته تغاري خانه هم سال 65 به دنيا آمد و مادر اسم نازنين را برايش انتخاب كرد. نام هر كدام از پنج فرزند اين خانواده هيچ شباهتي به يكديگر ندارد و شايد به سختي از اسم آنها بتوان تشخيص داد كه با هم خواهر و برادر هستند اما از نام هر كدام از اين پنج نفر به راحتي مي توان فهميد هر كدام متعلق به چه دهه و چه حدود سالي هستند!
    خانم سالاري وقتي به ياد انتخاب اسم براي فرزندانش مي افتد، لبخندي مي زند و مي گويد: «در هر دوره اي يكسري اسم ها بيشتر مورد پسند بود. پسر اولم كه به دنيا آمد دوست داشتم اسم اصيل ايراني بگذارم، جو بيشتر اين گونه بود، بعد از انقلاب هم در زمان كوتاهي اسم سميه را بين دخترها خيلي ها انتخاب مي كردند، براي همين ما هم اين اسم را پسنديديم. از آنجايي هم كه توصيه مي شود اسم بچه ها را به يادگار از نام پيامبر و امامان بگذاريم، من هم اسم پسر دومم را علي گذاشتم، اما نازنين كه به دنيا آمد باز دوست داشتم اسمي بگذارم كه خود دخترم بعدها بيشتر آن را بپسندد و آن زمان هم بيشتر اين اسم ها متداول شده بود.» آمارهاي سازمان ثبت احوال كشور نشان مي دهد كه در هشت سال گذشته نام «زهرا» و «فاطمه» در ميان اسامي دختران بيشترين فراواني را داشته و از 629183 دختري كه در سال 88 متولد شده اند، اين دو نام بيشترين انتخاب اسم را داشته است و 52019 نفر در سازمان ثبت احوال با نام فاطمه ثبت شده اند. رايج ترين اسم هاي پسر در اين هشت سال نيز علي، اميرحسين، ابوالفضل و محمد بوده است كه در هر سال تعداد آنها متغير است. آمارهاي سازمان ثبت احوال نشان مي دهد همچنان نام هاي مذهبي در بين خانواده هاي ايراني طرفدار بيشتري دارد و باز هم اولين هاي جدول اين مركز نام هاي مذهبي هستند. البته در دانشنامه الكترونيكي ويكي پديا، محبوب ترين نام هاي دختر ايراني در سال 2009 با آمار اداره ثبت احوال متفاوت است و در اين جدول به ترتيب اسم هاي مريم، فرشته، نيلوفر، مهتاب، ستاره، سارا، بهار، مهسا، بانو و رويا محبوب تر هستند. در ايران با توجه به رواج مذهب شيعه اسامي مذهبي متعلق به امامان، فرزندان شان و اصحاب آنان باعث شده تعداد اسم هاي مذهبي و تنوع آنها در ايران بيشتر از ديگر كشورها حتي كشورهاي اسلامي باشد و گاه اين اسم ها به صورت تركيبي و دواسمه استفاده مي شود و گاهي هم به شيوه جديد تغيير پيدا كرده و تركيب جديدي را شكل داده اند، اسم هايي مثل محدثه يا نعيمه و مانند آن كه براي دختران انتخاب مي شود.
    
    اسم هم مد مي شود
    نگاهي به اسم هاي ايراني و اسم هاي متداول نسل ها و سن هاي مختلف در ايران بي تاثير از فرهنگ رايج آن دوره و ارزشگذاري هاي جامعه نبوده است. دوره هايي كه به تناسب آن اسامي مختلفي انتخاب شده است، گاه پيشينه تاريخي اسم و ايراني بودن آن مورد توجه است، گاهي الگوهاي ارزشي و شهرت اسم ها، بعضي وقت ها نيز معناي اسم بيشتر مطرح مي شود، زمان هايي هم برخي اسم ها تنها مد مي شود.
    شهناز خانم 53 سال دارد. او در مورد اينكه زمان آنها بيشتر چه اسم هايي براي بچه انتخاب مي شود و اسم همسن و سال هايش چه بود، مي گويد: «يادم هست آن موقع ها اسم هايي مثل «شهلا»، «شهين» و «مهوش» بين همكلاسي هايم بيشتر بود، اما الان كه بچه هاي خودم به مدرسه مي روند، كمتر بين دوستانش از اين اسم ها مي بينم. بالاخره مد اسم هاي آن موقع اين بود ديگر.»
    در دوره هاي پيش از انقلاب تاكيد بر اسم هاي تاريخي و ايران باستان بيشتر شده بود. در دوران پهلوي دوم هم برخي خانواده ها آن هم بيشتر از طبقه اي نزديك به سلطنت ترجيح مي دادند اسم فرزندان شان را از ميان اسم هايي انتخاب كنند كه پسوند «شه» به همراه داشته باشد مثل «شهبد» يا «شهريار».
    
    ما ايراني هستيم
    اگرچه آمار ثبت احوال از بالابودن اسامي مذهبي در سال هاي جديد مي گويد اما به نظر مي رسد در كنار همين اسم ها نيز اين روزها اسم هايي كه مربوط به تاريخ گذشته ايران هم مي شود بيشتر شده اند و گروهي از پدرها و مادرهاي امروزه ترجيح مي دهند اسم نوزادان خود را هم نام الهه هاي ايران باستان، پادشاهان و ملكه ها بگذارند يا از ميان اسامي اي كه در شاهنامه و كتب ايراني قديمي آمده نام مناسبي را انتخاب كنند. مانند سعيد و رويا كه چند كتاب اسم هاي اصيل ايراني خريده اند تا اسم كودكي را كه تا چندماه ديگر قرار است به دنيا بيايد انتخاب كنند. سعيد مي گويد: «ما ايراني هستيم و بايد اسم بچه هايمان را از بين اسم هاي اصيل ايراني انتخاب كنيم تا اين اسم ها فراموش نشوند.» هومن معتقد است يكي از دلايلي كه باعث مي شود مردم به اسم هاي ايراني بيشتر روي بياورند آگاهي و منابع زيادي است كه در اختيار آنهاست: «تعداد كتاب هاي اسم و سايت هايي كه براي انتخاب اسم وجود دارد بيشتر شده و بيش از گذشته نيز اين اسم ها با معني هايشان نوشته مي شود. اين آشنايي با معناي اسم ها توجه پدرها و مادرهاي جديد را جلب كرده است.»
    جاماسب مرد حدود 45ساله اي است كه در شهر لردگان در استان كهگيلويه و بويراحمد زندگي مي كند. او كه خانواده اش از عشاير بختياري بوده اند معتقد است در شهر آنها و عموماٌ شهرهايي كه قوميت هاي عشايري در آنها بيشتر است، اسم هاي ايراني بيشتر از ساير اسم ها براي بچه انتخاب مي شود. به گفته او يكي از دلايلي كه باعث مي شود مردم اين استان اسم هاي اصيل ايراني را بيشتر بپسندند، سنت شاهنامه خواني است و توضيح مي دهد: «در گذشته نه چندان دور هميشه بين مردم اين استان و عشاير رسم بود كه دور هم جمع مي شدند و يك نفر شاهنامه بخواند. اين شاهنامه خواندن و تكرار اسم ها به مرور باعث رايج شدن اسم هاي شاهنامه اي و انتخاب آنها براي نوزاداني كه به دنيا مي آمدند، شد.»
    شيوا دولت آبادي روانشناس اجتماعي مي گويد اين اپيدمي و استفاده از اسم هايي كه براي مدتي مورد انتخاب خانواده هاست، در ايران بيشتر از ديگر كشورها رايج است. او مي گويد: «در ديگر كشورها هم اسامي اي دارند كه مد روز باشد يا گاهي يك موج سليقه در نامگذاري بيايد اما اين روند در ايران بيشتر است و مطابق معمول ما ايراني ها بيشتر اهل افراط و تفريط در زمينه هاي مختلف هستيم.»
    دولت آبادي معتقد است: «فضاي حاكم بر هر زمان مي تواند روي انتخاب اسم در بين خانواده ها اثر بگذارد.»
    اسم هاي مذهبي محبوب خانواده هاي ايراني / نام هايي كه از جامعه تاثير مي پذيرند
    


 روزنامه شرق ، شماره 1108 به تاريخ 18/8/89، صفحه 16 (چهارديواري)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 4873 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 
اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
وطن امروز
 پيشخوان
Thrita
متن مطالب شماره 7، 2014را در magiran بخوانيد.

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1393-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.
 

 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655

فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!

توصيه می کنيم هنگام استفاده از اين سايت یه ويژه در هنگام جستجو از مرورگر IE استفاده کنيد.
 

تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است