آرشیو شنبه ۶ آذر ۱۳۸۹، شماره ۳۰۰۳
ایران
۱۵

نهنگ خلیج فارس در خطر انقراض

معاون پژوهشی دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: از گونه های در معرض خطر انقراض ایران که در آب های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می کند، می توان نهنگ را نام برد.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا نوری اظهارکرد: نهنگ متعلق به راسته آب بازان و تیره وال هاست؛ علت نام گذاری این گونه نهنگ، رنگ آبی خاکستری و ویژه آن است.

معاون پژوهشی دانشکده جغرافیا بیان کرد: نهنگ بزرگ ترین پستاندار کره زمین است و رنگ پشت و شکم آبی تیره متمایل به خاکستری با خال های خاکستری و سفید دارد.

به گفته وی، بال پشتی بسیار کوتاه معمولابه ارتفاع 33 سانتی متر و در قسمت انتهایی پشت قرار دارد.

وی اظهار کرد: قلب بزرگ ترین نهنگ آبی که تاکنون یافت شده به بزرگی یک خودرو و طول زبان این حیوان به اندازه بدن یک فیل است و همچنین تخمین زده اند که با هوای بازدم این حیوان می توان 2000 بادکنک را باد کرد.

نوری ادامه داد: این پستاندار در تمامی اقیانوس ها دیده شده و در فصل سرما به سمت آب های گرم تر مهاجرت می کند.این عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: نهنگ آبی تنها گونه ای از نهنگ هاست که قبل از رفتن به زیر آب باله دمی آن در هوا دیده می شود؛ این حیوان بالاترین صدا را در بین جانوران دارد؛ صدایی که تولید می کند با فرکانس کوتاه است و در داخل آب تا صدها کیلومتر قابل شنیدن است.

وی بیان کرد: غذای نهنگ را عمدتا کریل که نوعی سخت پوست میگویی کوچک است و دیگر گونه های پلانکتون، خرچنگ ها و ماهیان ریزشکل تشکیل می دهند و معمولادر عمق کمتر از 100متر به تغذیه می پردازد.نوری تاکید کرد: متوسط عمر این جانور 80 سال است؛ در فصل زمستان جفت گیری می کند و هر 2تا3 سال یک بار بچه دار می شود؛ دوره بارداری این حیوان 11 تا 20 ماه طول می کشد و یک تا دو بچه -که در هنگام تولد بین 4 / 6تا 7 / 8 متر طول و تا 6 / 3تن وزن دارند- می زاید.