آرشیو شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹، شماره ۴۶۶۶
ایران زمین
۲۳

تجهیز مزارع و باغ های فارس به شیوه های نوین آبیاری

شیراز- خبرنگار «ایران» تا تیر ماه سال آینده روزانه 200 هکتار از مزارع و باغات استان فارس باید به شیوه های نوین آبیاری تجهیز شود.

مهرزاد خرد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در دومین همایش کارشناسان باغبانی استان فارس در سال 89 با اشاره به جایگاه باغبانی در این استان و کشور و مزیت تولیدات باغی نسبت به زراعی اظهار داشت: بخش کشاورزی چند سال است که درگیر خشکسالی شده و تاثیر خشکسالی در بخش باغبانی بیشتر از زراعت بوده چراکه زحمت چندین ساله باغدار از بین می رود.

خرد با اشاره به زنجیره ارزش در بخش کشاورزی گفت: این زنجیره مستلزم برنامه ریزی دقیقی است و باید صحیح مدیریت شود تا محصولی مبتنی بر نیاز بازار تولید کند.

وی تصریح کرد: استان فارس در تولید محصول سالم در سطح کشور پیشرو است و هم اکنون در 69 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی این استان محصولات سالم و ارگانیک تولید می شود. استان فارس دارای پتانسیل های خوبی برای تولید محصولات سالم و ارگانیک است و طرح های خوبی نیز برای توسعه آن دارد و باید بهره برداران را تشویق به تولید این محصولات کنیم که همراه افزایش درآمد با استفاده از صادرات،باعث ارزآوری برای کشور نیز بشود.

در ادامه اسد شریفی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز اظهار داشت: در استان فارس 347 هزار هکتار باغ وجود دارد که سالانه 7/2 میلیون تن محصول تولید می شود.

شریفی افزود: بر اثر خشکسالی 180 هزار هکتار از باغات این استان از 25 تا 100 درصد دچار خسارت خشکسالی شده است.

وی ادامه داد: اصلاح و احیای باغات استان فارس بر اساس اصول فنی و ارقام نهال مناسبی بوده که کارهای تحقیقاتی بر روی آن انجام شده است. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اضافه کرد: توجه به مواد آلی خاک، تهیه نقشه پهنه بندی باغات با افق 10 ساله با تاکید بر منابع آب پایدار از جمله سیاست های مدیریت باغبانی استان فارس است.