آرشیو سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۱۹
اخبار خارجی
۱۶

جلسه اضطراری شورای امنیت درباره بحران کره نتیجه نداد

جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای حل بحران شبه جزیره کره بدون نتیجه پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری «رویتر» جلسه طولانی شورای امنیت سازمان ملل که به پیشنهاد روسیه و برای حل بحران رو به رشد شبه جزیره کره برگزار شد، بدون کسب هیچ نتیجه ای به کار خود پایان داد.

براساس این گزارش، پس از اینکه آمریکا به همراه برخی نمایندگان 15 عضوی شورای امنیت برای محکومیت کره شمالی در درگیری های چند ساعته 23 نوامبر اقدام کردند، روسیه و چین مانع از تصویب هرگونه قطعنامه علیه پیونگ یانگ شدند. اقدامی که خشم «سوزان رایس» نماینده ایالات متحده در سازمان ملل را برانگیخت به گونه ای که وی پس از پایان جلسه در جمع خبرنگاران گفت: «اختلافات و فاصله موجود بین اعضا به حدی است که به نظر نمی ر سد قابل رفع باشد.»

وی افزود: برای متهم کردن کره شمالی به خاطر حملات 23 نوامبر، اتفاق نظری نبود.

اظهارات ناامید کننده نماینده آمریکا در حالی مطرح شد که «ویتالی چورکین» نماینده روسیه نسبت به حل این بحران ابراز امیدواری کرد.

«چورکین» گفت: اگرچه این نشست به نتیجه نرسید اما قدرت های بزرگ برای از بین بردن این بن بست، گفت وگوهای دیگری را آغاز خواهند کرد.

از سوی دیگر، همزمان با اعلام خبر نشست نافرجام شورای امنیت، رسانه های کره جنوبی از آغاز رزمایش به تعویق افتاده خود در مناطق مرزی خبر دادند.استقرار واحدهای توپخانه ای کره شمالی و اعلام آماده باش کامل واکنشی بود که کره شمالی پس از انتشار این خبر از خود نشان داد.

گفتنی است پس از درگیری های ماه گذشته و دخالت آمریکا به شکل برگزاری رزمایش های بزرگ در منطقه، شبه جزیره کره در شرایط بسیار بحرانی قرار گرفته است طوری که تحلیلگران احتمال وقوع جنگ دیگر در این منطقه را بسیار ممکن می دانند.