|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق89/4/29: تصويرگرِ كابوس ها
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3363
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 1016 29/4/89 > صفحه 16 (تجسمي) > متن
 
      


تصويرگرِ كابوس ها
درباره ديروز و امروزِ بهرام دبيري


42 سال است كه نام بهرام دبيري را مي شنويم؛ نقاشي كه گفته مي شود در سال هاي آغازين دانشجويي تحت تاثير هنرمنداني چون بوش و بروگل بوده، با استاداني چون هانيبال الخاص، بهجت صدر، پرويز تناولي و روئين پاكباز كار كرده و ردپاي ماتيس و پيكاسو و اين اواخر ساندرو بوتيچلي در آثارش مشاهده مي شود. اما اينها توصيف گر دبيري نيست. پرسش اينجاست: بهرام دبيري واقعاً كيست؟
    
    
    ريشه هاي بصري هنر بهرام دبيري، طيف متنوعي از آثار را دربرمي گيرد؛ از گنجينه تاريخ هنر تصويري جهان مربوط به هزاران سال پيش گرفته تا نقوش سفال ها، سراميك ها، مينياتورهاي رضا عباسي و يك كلام تخيل بي پايان هنر ايراني. از سوي ديگر او به هنرمنداني چون ماتيس، پيكاسو و بوتيچلي علاقه مند است. علاقه و احترام او به بوتيچلي هم حاكي از يك سرچشمه بصري تازه براي اوست كه در نمايشگاه اخيرش در گالري گلستان به تصوير كشيده شد. در عين حال فيگور زن، يكي از عناصر اصلي تابلوهاي اوست؛ عنصري غالب و هميشگي.
    
    اما بدفهمي يا سوءتفاهمي كه همواره در مورد دبيري و كار او وجود داشته، اغراق عده اي در بيان تاثير پذيري او از هنرمنداني چون ماتيس يا پيكاسو است. اين امر زاييده تصوري سطحي و لحظه اي از پلان اول كارهاي اوست كه برخي را به اين برداشت ناصواب رسانده است كه كارهاي دبيري كپي كارهاي پيكاسو است. زماني او را با پيكاسو مقايسه كردند و اين قياس را نوعي تاثيرپذيري مستقيم از اين هنرمند كوبيست دانستند. اما ماجرا، درست درك كردن است و اينكه ببينيم مكالمه بين دو نقاش چه دستاوردي داشته. پيكاسو خود گفته هيچ كس در جهان به اندازه او كارهاي ماتيس را زير و رو نكرده. اين حرف پيكاسو است. مهم اين است كه وقتي صحبت از تاثيرپذيري مي شود، هنرمند، بي محابا، از سرچشمه هاي خود نام ببرد. دبيري درصدد كتمان اين سرچشمه ها نيست. اين مايه تاسف است كه اشخاص علاقه مند نيستند از آنچه ياد گرفته اند، نام ببرند. آنجا كه صحبت از آموختن و تاثير گرفتن مي شود، چگونگي تحليل و موشكافي اين تاثيرپذيري مهم است.
    
    پيكاسو كيست؟ هنرمندي كه در زمان حياتش چنان مرعوب سادگي تصويري و مدرن بودن آثار كي بايشي (نقاش مدرن چيني) شد كه چاره اي نديد جز اينكه او را «بزرگ ترين نقاش شرق» لقب دهد و حتي گفته مي شود به جهت ترس از ديدن كي بايشي جرات بازديد از چين را نداشته است! آيا اينها از ارزش پيكاسو و صدالبته از اهميت جايگاه كي بايشي مي كاهد؟!
    
    آناني كه از ريشه هاي بصري دبيري صحبت به ميان آورده اند، معمولاً تحليلي ناقص از خود بر جا گذاشته اند. در كنار خط هاي رضا عباسي يا مضامين افسانه ها و اسطوره هاي ايران كه در طراحي هاي او موثر بوده، كارهاي هند هم از لحاظ تكنيك بر او اثر گذاشته است؛ نكته اي كه كمتر به آن اشاره شده است. سه سال پيش كه از سفري چند هفته اي به هند بازگشته بود، ملاقاتي با وي داشتم. در آن ديدار از هند گفت و جادوي بي پايان اين سرزمين. دبيري مي گفت طي روزي كه در هند بوده، زن و مرد زيبايي نديده است! برخلاف ايران كه زن ها و مردها واقعاً زيبا هستند. مي گفت در زمانه اي كه وقتي پايت را به غرب مي گذاري، تحقيرت مي كنند، در هند وقتي مي گويي ايراني هستي، چشم ها از شادي مي درخشد. پارسي بودن براي هندي ها مثل اين است كه نوع برتر خود را ملاقات مي كنند. رفتار هندي ها با ايراني ها عاشقانه است. ولي ما، لااقل در صد سال گذشته كه دوران نوجويي مان را پشت سر مي گذاشتيم، يكسره پشت به شرق ايستاديم. هيچ ايده اي نسبت به شرق نداريم. جوان هاي ما از آخرين تحولات نيويورك و پاريس و شيكاگو و لندن باخبرند؛ وقتي به مدرسه هنر مي روند از امپرسيونيسم و روند كاري گوگن و ون گوگ شروع مي كنند و از رنسانس و كلاسيسيسم صحبت به ميان مي آورند؛ در حالي كه چشم هايشان به روي تاريخ هنر شرق، كاملاً بسته است.
    
    
    
    دبيري در نقاشي هاي اخيرش از ممارست خود به نتايجي مطلوب دست يافته. پختگي رنگ، رواني طرح، هارموني نقش مايه ها، تنوع بافت تصوير و استحكام تركيب بندي در تمام اين نقاشي ها ديده مي شود. ولي مهم تر از همه، پويايي ساختار و پيچيدگي بيان تصويري است كه از مهم ترين دستاورد هاي تازه دبيري به حساب مي آيد. او موفق شده به تدابير بصري، معنايي دوگانه و راز آميز را به مخاطب منتقل كند. غلبه رنگ هاي خاموش، ريتم ملايم خط هاي شكل ساز و نقش هاي تزييني و تقارن نسبي تركيب بندي، سكون و آرامشي را به صحنه بازمي گرداند. فضا نه مكان ثابتي را تعريف مي كند و نه به زمان معيني دلالت دارد. شايد بهترين توصيف را از دبيري و كارهايش، دكتر غلامحسين ساعدي ارائه كرده؛ زماني كه سال 54 به بهانه نمايشگاه اين نقاش در گالري سيحون، ماده اصلي كار او را آدميزاد دانست و او را تصويرگر كابوس هاي روزگار ما لقب داد.
    
    تصويرگرِ كابوس ها / درباره ديروز و امروزِ بهرام دبيري
    


 روزنامه شرق، شماره 1016 به تاريخ 29/4/89، صفحه 16 (تجسمي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 98 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه اقتصاد و تجارت نوين
متن مطالب شماره 3 (پياپي 40)، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است