|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق89/3/29: ايده اصلي ترين عنصر است
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3394
سه شنبه 28 اسفند 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 991 29/3/89 > صفحه 11 (تجسمي) > متن
 
      


ايده اصلي ترين عنصر است
گفت وگو با ندا رضوي پور درباره هنر مفهومي و آثارش

نويسنده: عليرضا اميرحاجبي


    ندا رضوي پور هنرآموخته مدرسه عالي هنرهاي تزييني پاريس و فارغ التحصيل دانشكده هنرهاي تجسمي سوربن است. نمايشگاه هاي اخير وي در گالري طراحان آزاد با نام هاي «سلف سرويس» و «تهران يك مايل مربع» باعث توجه بسياري از منتقدان داخلي و خارجي شد، به شكلي كه مجله «آرت پرس» چاپ فرانسه به طور مستقل گزارشي از اين نمايشگاه منتشر كرد. كنش هاي اتفاقي در اين دو نمايشگاه حرف اصلي را مي زند. در «سلف سرويس» رضوي پور از مخاطبان خواسته بود توسط لوازمي كه خودش در اختيار بازديدكنندگان گذاشته بود فرش هايي كهنه را به سليقه خود برش دهند. مخاطبان مي توانستند قطعه بريده شده را با خود به منزل ببرند. در نمايشگاه دوم «تهران يك مايل مربع» رضوي پور از مخاطبان خواسته بود با بوم روي يك ديوار مصنوعي هر چه مي خواهند نقاشي كنند يا هر چه مي خواهند بنويسند. اين گونه آثار در رده هنرهاي ميان كنشي (interactive) جاي مي گيرد كه در آن مخاطب خود پديدآورنده اثري است كه بر اساس ايده هنرمند خلق مي شود. پرسش هاي ما از رضوي پور گستره وسيعي را دربرگرفت كه خلاصه اي از آن پيش روي شماست.
    
    - چه تعريفي از «هنر مفهومي» داريد، آيا اين هنر قابل تعريف هست يا شما نيز از آن گروه هنرمنداني هستيد كه از تعريف و تشريح امتناع مي كنند؟
    آن هنري كه من را درگير خود كرده هنري است زاييده زندگي. هنري است در ارتباط با زندگي و تجربيات روزمره. آن بخش از هنر مفهومي برايم جالب است كه از زندگي اخذ مي شود. شايد هنر مفهومي نوعي نگاه دوباره است، نوعي معني دادن مجدد به رويدادهايي كه همگان با آن مواجه مي شوند. رويدادهايي كه بايد دوباره به آنها نگاه كرد. هنر مفهومي يك جور ديدگاه دوباره ارائه كردن است.
    
    - مهم ترين نقطه تاكيد در هنر مفهومي براي شما چيست؟
    «ايده» اصلي ترين عنصر است. ايده ها از رسانه مهم تر هستند. كار اصلي من با ايده ها است و سپس رسانه اي كه به درد نشان دادن آن ايده بخورد.
    
    - برخي از هنرمندان با تاكيد بيش از حد روي ايده، تكنيك و رسانه بياني را ناديده مي گيرند. نظر شما درباره اين مساله چيست؟
    خيلي مهم است كه چه رسانه اي را براي بيان ايده ها انتخاب كنيم. زماني يك ويدئوآرت، زماني يك طراحي به شيوه كلاسيك يا يك صدا. انتخاب رسانه بسيار سخت و حساس است. اما ترتيب و روند هنر مفهومي از ايده شروع مي شود و سپس انتخاب رسانه كه وابستگي خاصي به فكر كردن درباره مخاطبان دارد. وقتي به مخاطب توجه كنيم بايد وسيله و رسانه ارتباطي صحيحي را نيز انتخاب كنيم. بعد از اين دو مرحله مي رسيم به ارائه آن در مكاني خاص و چگونگي ارائه و نمايش. هنر مفهومي صرفاً اين نيست كه يك ويدئو بسازيم و آن را از تلويزيون پخش كنيم. شكل ارائه خيلي مهم است.
    
    - يعني بايد نوع به نمايش درآمدن يك ويدئو نيز به بيان مفهوم اثر كمك كند؟
    بله، مخاطب از چه مسيري وارد اتاق يا گالري پخش ويدئوآرت مي شود. چراغ هاي روشن يا خاموش مفهوم خاصي مي دهد. ويدئو روي چه صفحه اي نمايش داده مي شود. اينها بايد مورد توجه هنرمند قرار گيرد. از آن به بعد همه چيز بستگي به مخاطب دارد. تفسير مخاطب بسيار مهم است.
    
    - اگر نظر مخاطب با نظر شما متفاوت باشد چه واكنشي خواهيد داشت؟
    هيجان زده مي شوم. در اكثر كارهايم وقتي نظر مخاطبان را شنيدم خيلي چيزها ياد گرفتم. نظراتي كه بازديدكنندگان در دفترچه نمايشگاه مي نويسند بسيار كمك كننده و آموزنده است. بعضي مواقع چيزهايي در اين دفترچه ها نوشته مي شود كه اصلاً به آنها فكر نكرده بودم.
    
    - فكر مي كنيد هنر مفهومي با مردم عادي رابطه قوي تري برقرار مي كند، آيا نوع رابطه اين هنر با مردم مانند رابطه هنرهاي تجسمي، مانند نقاشي يا عكاسي با مخاطبان است؟
    قبل از پديد آمدن هنرهاي مفهومي هم رابطه بين هنر و مخاطب وجود داشته. شما نقاشي هاي كليساها را نمي توانيد بدون ارتباط با مردم ببينيد. يك ارتباط قوي و معنوي وجود داشته است. واكنش مخاطب هم رفتن به كليسا بوده و تماشاي آثار و شركت در مراسم مذهبي اما گرايش هنر مفهومي به زندگي و ارتباطش با مخاطب وابسته به مساله زمان معاصر و موقعيت هاي جديد است. رابطه بين هنر و مردم يك پروسه زماني و تكاملي است. اما در يك دوره اي هنر در حال دور شدن از مردم بود و تبديل به موضوعي تخصصي و موزه اي شد اما بازگشت هنر در حال حاضر كاملاً محسوس و الزامي است.
    
    - مساله جديدي كه در هنرهاي مفهومي وارد ماجراي دوطرفه هنر و مخاطب شده است، كنش و دخالت مستقيم او در فرآيند خلق اثر يا نمايش و بيان ايده هاست. اين دخالت در تاريخ هنر نظير نداشته است. در برخي موارد كنش فعال مخاطب عامدانه است، در برخي موارد غيرعمدي، در بعضي پروژه هاي شما حضور و دخالت مخاطب در اثر به وضوح ديده مي شود.شما در اين گونه پروژه ها به مشكلي برنخورديد، آيا مخاطبان با دخالت در اثر يا دخالت بيش از حد مزاحمتي ايجاد نكردند؟ آيا دوست داريد به شكلي غيرمترقبه اتفاقي در اين زمينه بيفتد؟
    كارها و پروژه هاي من چندگونه است. در برخي پروژه ها همه چيز تحت كنترل خودم است اما در بخشي كه پروژه اي اينتراكتيو است مثل دو نمايشگاه اخيرم در گالري طراحان آزاد هيچ وسواسي ندارم كه مخاطب با پروژه چگونه برخورد مي كند و چه بلايي سر مواد موضوعي مي آيد. اصلاً چيزي را كنترل نمي كنم. اصلاً نكته زيباي اين گونه كارها ناگهاني و غيرمترقبه بودن شان است. اما يكسري قواعد بازي را از قبل به مخاطبان يادآوري مي كنم.
    
    - در آخرين نمايشگاه تان اتفاق را كنترل كرديد يا مخاطب آزاد بود تا روي ديوار هر چه مي خواهد بنويسد يا نقاشي كند؟
    كاملاً آزاد بودند. اما مردم باشعور هستند و از اين آزادي به هيچ وجه سوءاستفاده نكردند. هيچ گونه كلمه خارج از عرف يا دور از شان جامعه روي ديوار نوشته نشد.
    
    - اين گونه كنش هاي اتفاقي داراي نقاط ضعفي نيز هستند. يكي از مهم ترين نقاط ضعف شان ماندگار نبودن اثري پس از پايان نمايشگاه است. اين به نفع تحليلگران يا مورخان هنر نيست كه چيزي عيني جهت مطالعه يك پروژه نداشته باشند. براي اين ضعف شخصاً چه راهي را برگزيده ايد؟
    براي ثبت چنين رويدادي تصويربرداري يا عكاسي راه خوبي است. اما به طور كلي قرار بر اين نيست كه هنرمند توليدكننده باشد. شخصاً مي خواهم توسط هنر چيزهايي در ذهن مردم تغيير كند.
    
    - اجازه دهيد از زاويه ديگري به اين نكته بپردازيم. اگر در چنين پروژه اي كه يك طرح اتفاقي را ارائه مي دهد، منتقد، خبرنگار يا گزارشگري حضور نداشته باشد كل پروژه محكوم به فراموشي است چون هيچ عنصر ابژكتيوي براي بررسي وجود ندارد. اين مساله را قبول داريد؟
    بله. اين از ويژگي هاي هنر اتفاقي است. قبول دارم كه يك كار ممكن است ديده نشود و به راحتي فراموش شود.
    
    - فكر مي كنيد در آينده پروژه هاي اتفاقي را كه مخاطب نيز در آن سهم دارد ادامه دهيد؟
    خيلي علاقه دارم اين گونه طرح ها را گسترش دهم اما وضعيت جامعه مشكلاتي را ايجاد مي كند. يك محدوديت هايي وجود دارد. پروژه آخر من «تهران يك مايل مربع» در ابتدا جهت اجرا در شهر طراحي شده بود اما عاقبت تصميم گرفتم در يك گالري اجرا شود.
    
    - شما هنرمندي جهاني هستيد يا بومي و منطقه اي؟
    يك آدم جهاني كه از يك منطقه خاص مي آيد.
    
    - با الگو و شعار «جهاني فكر كن، منطقه اي عمل كن» موافق هستيد، آيا آثار شما در اين الگو جا مي گيرد؟
    فكر مي كنم همين طور بوده و هستم چون با دو فرهنگ ايراني و فرانسوي آشنا هستم. همان قدر كه در ايران زندگي كردم در فرانسه نيز به سر برده ام. من هنر را در فرانسه آموختم. اما نكته اي را مي خواهم بگويم: من به هيچ وجه انتخاب نمي كنم كه فلان پروژه مفهومي ام در كدام نقطه دنيا به نمايش درآيد ولي ترجيح مي دهم اول كارهايم در ايران ديده شود چون ايده هايم از ايران الهام مي گيرند. بيشتر دوست دارم واكنش هاي مخاطبان ايراني را ببينم و تجربه كنم.
    
    - در آثار شما نشانه اي از عناصر ايراني نمي بينيم. يك منتقد مي تواند اين نكته را به عنوان عدم توجه شما به فرهنگ منطقه اي بينگارد. بسياري از هنرمندان به شكلي مستقيم از عناصر بصري و تصويري فرهنگ ايران استفاده مي كنند. شما چگونه اين مساله را تحليل مي كنيد؟
    لازم نيست اينقدر عناصر را به سطح هنر بياوريم. ايراني بودن صرف به نمايش گذاشتن اين نشانه ها نيست. ايراني بودن از كودكي ما، از خاطرات ما، از تصاوير ذهني مان بيرون مي آيد. از روي آن فرشي كه رويش بازي كرديم. هويت چيز نهفته و پنهاني است. اگر اثري توسط من خلق مي شود هويت من نيز به همراه آن اثر باقي مي ماند. هر چقدر هم كه اثر واجد عناصر تصويري ايراني نباشد خالق آن يك ايراني است.
    
    - پس مي توان نتيجه گرفت كه امضاي يك هنرمند و هويتش جزيي از اثر هنري است. اين را قبول داريد؟
    هويت هنرمند تاثيرش را بر اثر مي گذارد. البته هنرمند بايد هوشمندي دريافت اين نكته را داشته باشد.
    
    - به دليل سابقه زيادي كه در حوزه هنرهاي مفهومي داشته ايد مي توانم اين پرسش را مطرح كنم كه هنر مفهومي در ايران را چگونه مي بينيد، تحليل تان از وضعيت اين هنر در ايران چيست؟
    خيلي كلي است. همه جور كار را مي توان ديد. هم اتفاقات خيلي هوشمندانه و جالب توجه و هم كارهاي سطحي در حد بازي و شايد سوءاستفاده. كارهاي خيلي خوب و باكيفيتي وجود دارد. ما به طور كلي حرف هاي زيادي براي گفتن داريم. زندگي ما، جامعه ما پيچيده است. موضوع زياد است
    ايده اصلي ترين عنصر است / گفت وگو با ندا رضوي پور درباره هنر مفهومي و آثارش
    


 روزنامه شرق، شماره 991 به تاريخ 29/3/89، صفحه 11 (تجسمي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 281 بار
    



آثار ديگري از "عليرضا اميرحاجبي"

  ستايش درخت ايراني / رويدادي براي تمامي فصول
عليرضا اميرحاجبي، شرق 16/4/97
مشاهده متن    
  لبخند بزن هنرمند / درباره پوستر جشنواره سي و ششم تئاتر فجر
عليرضا اميرحاجبي، شرق 27/10/96
مشاهده متن    
  سنگ هايي براي عبور / كوتاه درباره نمايشگاه نسترن صفايي در پروژه هاي آران
عليرضا اميرحاجبي، شرق 18/2/96
مشاهده متن    
  سرزمين فيل ها / گذري در رمان «هياهوي زمان» اثر جولين بارنز
عليرضا اميرحاجبي، شرق 19/8/95
مشاهده متن    
  غنچه هاي خواب / نگاهي به كتاب «گال گال گالري» مجموعه مقالات زنده ياد كريم امامي درباره هنر معاصر ايران
عليرضا اميرحاجبي، شرق 12/8/95
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
كيهان
 پيشخوان
هفته نامه آلومينيوم
متن مطالب شماره 749، هفته سوم ارديبهشت 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است