آرشیو چهار‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۴۷۲۶
دوران شناسی
۱۴

برخورد تند امام با یاسر عرفات

اولین میهمان خارجی که بلافاصله پس از انقلاب (و آن هم به اصرار خودش) به تهران آمد، یاسر عرفات بود که در تاریخ 28 بهمن 57 وارد تهران شد.

در آن زمان، بسیاری افراد (حتی برخی مبارزین صدیق) عرفات را فردی بسیار بزرگ و مبارز می دانستند؛ ولی جالب است که بصیرت امثال حضرت آیت الله خامنه ای و شهید رجایی (طبق خاطراتی که آقای یوسفعلی میرشکاک و خواهرزاده شهید رجایی نقل کرده اند) و در راس آنها حضرت امام خمینی باعث می شد ماهیت عرفات را در همان وقت تشخیص دهند. خاطره زیر (که یکی از حاضرین در آن جلسه، آن را نقل کرده) مبین همین موضوع است:

«امام از ماهیت کسانی که با او ملاقات می کردند بخصوص سیاسیون اطلاع کامل داشتند.

از جمله کسانی که در روزهای نخست انقلاب خیلی برو بیا پیدا کرده بود و حتی در اهواز هم دفتر زده بود، یاسر عرفات بود که در ایران به شکل یک رهبر انقلابی و مبارز فلسطینی مطرح شده بود. اما جالب است بدانید در همان ملاقات اولی که او با امام کرد، امام پس از این که چند دقیقه با او صحبت کردند و حرف های خودشان را به او زدند، با این که اخلاق امام این گونه نبود که ملاقات هایشان را با افراد نیمه کاره رها کنند، امام در حالی که از جا بلند می شدند، خطاب به یاسر عرفات فرمودند: شما بقیه حرف هایتان را با احمد بزنید.»

(برداشت هایی از سیره

امام خمینی نشر عروج، جلد 4، صفحه 359)