آرشیو شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۳۰۷۱
سلامت - ایران
۱۶

این غار به علت واقع شدن در کنار جاده ترانزیتی، در معرض تخریب قرار گرفته است

کشف 3 دریاچه در غار زرین رود زنجان

تاکنون 3 دریاچه زیبا و عمیق در غار زرین رود استان زنجان کشف شده است که هنوز عمق آنها مشخص نشده، اما ابعاد دریاچه ها حدود 20 در 20 متر است.

به گزارش مهر، مسوول کارگروه غارنوردی استان زنجان با اعلام این خبر افزود: با تلاش این کارگروه در غار زرین رود علاوه بر 2 دریاچه جدید حدود 800 متر مسیر جدید شناسایی شده است.

محسن صنعتی با بیان این که زرین غار یک غار طولانی و در عین حال خطرناک است، ادامه داد: این غار برای غارنوردی بسیار خوب و دارای معابر بسیار سخت و صعب العبور است و غارنوردان برای پیمودن آن باید با تجهیزات کامل حرکت کنند و به فنون غارنوردی آشنا باشند.

صنعتی با اشاره به وجود تالارهای دارای 20 متر ارتفاع و بسیار زیبا در غار زرین رود افزود: قرار بود مسوولان دهانه غار را بازگشایی و زمینه حضور اقشار مختلف مردم را فراهم کنند، کارگروه غارنوردی استان مخالف این امر است، چرا که این اقدام موجب تخریب این غار زیبا و نادر می شود.

وی خواستار برنامه ریزی مناسب برای حفاظت و حراست از این غار توسط مسوولان شد و افزود: این غار از جمله غارهای جوان و زنده است که برای ادامه شناسایی آن باید 10 برنامه انجام شود و این کار حدود 3 سال کار می برد.

صنعتی با انتقاد از نبود حمایت از غارنوردان استان گفت: غارنوردی نیاز به تجهیزات حرفه ای زیادی دارد که باید این تجهیزات از سوی مسوولان برای این گروه در جهت ادامه کشف غارهای جدید ارائه شود. وی ادامه داد: زرین غار، غاری بی شک متفاوت و زیباست؛ غاری با داشته های عجیب و بسیار حساس و شکننده که به علت واقع شدن در کنار جاده ترانزیتی و عبور ماشین های سنگین حمل بار، فشارهای بسیاری بر آن وارد شده است.

صنعتی افزود: دهانه فعلی این غار در ارتفاع قرار دارد و وجود بازدم تقریبا قوی توسط دهانه موجود، وجود دهانه دیگر در سطح پایین تر را ثابت می کند. تغییرات فصلی در این غار باعث تغییر ناگهانی فشار درونی غار از نظر رطوبت و فشار هوا می شود که ریزشی بودن ساختار غار نیز موجب شده خطرات بالقوه ای در آن ایجاد کند.