آرشیو سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۸۲
اخبار کشور
۳

حجت الاسلام قربانی: لغو اعتبارنامه و محرومیت از جلسات در طرح نظارت بر نمایندگان مجلس گنجانده شد

سخنگوی کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح نظارت بر نمایندگان از اضافه شدن مجازات لغو اعتبارنامه و محرومیت از شرکت در جلسات در این طرح خبر داد.

حجت الاسلام موسی قربانی در گفت وگو با ایسنا در توضیح مصوبات کمیته کمیسیون مشترک اظهار کرد: در این جلسه اصلاحاتی صورت گرفت که طبق آن واژه انفصال موقت مربوط به فصل مجازات های نمایندگان به ممنوعیت یا محدودیت برای شرکت در جلسات مجلس اصلاح شد.

وی افزود: همچنین واژه انفصال یا محرومیت دائم مربوط به فصل مجازات های نمایندگان نیز به لغو اعتبارنامه نمایندگان اصلاح گردید. البته دو مجازات مربوط به لغو اعتبارنامه نمایندگان و محرومیت از شرکت در جلسات مجلس بایستی پس از ارائه پیشنهاد هیات نظارت، توسط مجلس تصویب و پس از آن اجرایی شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح نظارت بر نمایندگان مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: طبق مصوبه این جلسه نمایندگان در مقام ایفای وظایف نمایندگی شان قابل تعقیب نیستند که تشخیص این موضوع برعهده هیات نظارت مجلس است؛ در سایر موارد که مجازات ربطی به وظایف نمایندگی ندارد، احضار نمایندگان از سوی هیات نظارت انجام می شود و چنانچه تعقیب آنها مستلزم بازداشت باشد، این امر نیز با موافقت هیات نظارت صورت می گیرد.

قربانی در ادامه توضیح مواد مرتبط با فصل تخلفات در این طرح گفت: سه ماده در این طرح می گنجد که اولین آن در مورد اقدامات مجرمانه ای است که نمایندگان مرتکب می شوند؛ این اقدامات ربطی به وظایف نمایندگی شان ندارد بدان معنا که اگر نماینده ای جرمی مرتکب شود علاوه بر مجازات قانونی که دادگاه تعیین می کند، هیات نظارت مجلس نیز به بررسی تخلفش پرداخته و مجازاتی را مشخص می کند که این روند در قانون تخلفات اداری نیز طی می شود.

وی رفتارهای ضدامنیتی و خلاف شئون نمایندگی را نیز از دیگر موارد مرتبط با فصل تخلفات در این طرح برشمرد.

نماینده مردم قائنات در مجلس رئوس مطالب بررسی شده توسط این کمیته را در چهار محور تشکیل هیات نظارت، تخلفات، مجازات ها و چگونگی تعقیب نمایندگان عنوان و اظهار کرد: بررسی این چهار محور در کمیته به اتمام رسیده و درنظر داریم به مرور طرح بپردازیم. مطمئنا اگر موارد دیگر غیر از این 4 محور وجود داشته باشد، کمیته با بررسی اش، آن را در طرح می گنجاند. قربانی در پایان تاکید کرد که اهتمام این کمیته اتمام بررسی این طرح تا پایان سال جاری است.