آرشیو دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۳۰۹۰
اقتصادی
۴

نظرسنجی مرکز پژوهش های مجلس: بیشتر مردم از هدفمند کردن یارانه ها رضایت دارند

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نتایج نظرسنجی از شهروندان 30 مرکز استان در مورد وضعیت اقتصادی کشور و تاثیرات اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش ها، در این نظرسنجی که طی آبان و آذر 89 انجام شده، 72 سوال از شهروندان پرسیده شده است.

به موجب یافته های این نظرسنجی در مجموع 7/41 درصد از پاسخگویان عملکرد دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را «خوب و بسیار خوب»، 23 درصد از پاسخگویان آن را متوسط و روی هم 22 درصد آن را «ضعیف و بسیار ضعیف» ارزیابی کرده اند.در مورد ترجیح پرداخت نقدی یارانه ها، توزیع پاسخ ها در 30 مرکز استان کشور نشان می دهد که در مجموع 6/57 درصد پاسخگویان موافق پرداخت نقدی و 5/24 درصد مخالف پرداخت نقدی یارانه ها هستند و 6/17 درصد نیز نظری ندارند.

از لحاظ آثار تورمی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، توزیع پاسخ ها در 30 مرکز استان نشان می دهد که در مجموع 4/57 درصد از پاسخگویان معتقدند اجرای قانون باعث افزایش قیمت ها و تورم خواهد شد.

از لحاظ نارضایتی عمومی، 5/45 درصد معتقدند اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها باعث افزایش نارضایتی عمومی خواهد شد و 8/26 درصد معتقدند باعث نارضایتی عمومی نخواهد شد.

در مورد تاثیر حذف یارانه های حامل های انرژی، توزیع پاسخ ها در 30 مرکز استان کشور نشان می دهد که روی هم 7/59 درصد پاسخ داده اند از مصرف بی رویه حامل های انرژی جلوگیری خواهد کرد و 7/18 درصد «مخالف یا کاملامخالف» این نظر هستند.

درباره ترجیح دریافت نقدی یارانه ها یا دریافت کالاهای اساسی با قیمت یارانه ای، توزیع پاسخ ها در 30 مرکز استان کشور نشان می دهد که در مجموع 2/44 درصد از پاسخگویان دریافت کالابا قیمت یارانه ای و 5/34 درصد دریافت نقدی یارانه ها را ترجیح می دهند و برای 20 درصد از پاسخگویان فرقی نمی کند.

درخصوص توزیع سهام عدالت، توزیع پاسخ ها در 30 مرکز استان نشان می دهد که 4/33 درصد از پاسخگویان موافق و 9/28 درصد مخالف شکل کنونی توزیع سهام عدالت هستند.

در مورد ارزیابی عملکرد دولت در بخش اقتصادی، توزیع پاسخ ها در 30 مرکز استان کشور نشان می دهد که 32 درصد از پاسخگویان عملکرد دولت را «موفق»، 8/33 درصد تا حدودی موفق و 4/28 درصد آن را «ناموفق» ارزیابی کرده اند.