آرشیو پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۰، شماره ۱۹۹۰۷
شهرستان ها
۱۱

سرود ویژه نیشابور ساخته شد

نیشابور-خبرنگارکیهان:

سرود ویژه نیشابور با سروده استاد خدابخش صفادل و آهنگ سازی استاد احمد بیان همزمان با روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری و حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

غلامرضا سلامتی مسئول امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور با اعلام مطلب فوق افزود: شهرستان نیشابور نخستین شهر خراسان رضوی است که با اهتمام اهالی فرهنگ و هنر توانسته است سرود ویژه این شهر را ساخته که در کمیته فنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مورد ارزیابی قرار گرفته و رتبه الف و عالی را به خود اختصاص داده و به عنوان اثر برگزیده مقام اول را از آن خود کرده است که این سرود ویژه توسط استاد خدابخش صفادل سروده شده و استاد احمد بیان آهنگ سازی آن را انجام داده است.

غلامرضا سلامتی گفت: این سرود از یک مقدمه و سه قسمت تشکیل گردیده است که در ابتدای مقدمه صدای زنگ های بیم آور آمده که اشاره به تاریخ و سه تهاجم خانمان سوز و ویرانگری است که در طول تاریخ، ابرشهر نیشابور شاهد آن بوده است.

وی اظهار داشت: صدای سازهای کوبه ای و شیون زنان نمایانگر این مصیبت ها می باشد ولی نیشابور سرافراز بارها از دامن بینالود با شور و شکوه روییده و درد و زخم های پیشینیان را نیز بر دوش کشیده است.

سلامتی درخصوص قسمت های مختلف این موسیقی عنوان داشت: مقام یا مد قسمت اول سرود نیشابور مینور می باشد که اشاراتی به همایون نیز شده است و قسمت دوم در شور و قسمت سوم در مد ماژور نوشته شده است.

وی خاطر نشان کرد: سرود ویژه نیشابور برای ارکستر سمفونیک، گروه کر و دو خواننده تنور نوشته و اجرا شده است که خوانندگان آن را دامون نورالدین و استاد احمد بیان برعهده دارند.