آرشیو دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۱۴۲
سلامت
۱۶

مصرف نان های سبوسدار، چربی های شکمی را آب می کند

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف نان های تیره و سبوسدار موجب کاهش چربی های شکمی می شود.

سیدضیاءالدین مظهری در گفت و گو با فارس افزود: نان، سرشار از ویتامین های گروه B، ویتامین E و مواد معدنی مانند منیزیم، آهن، روی و حتی کلسیم است.

وی گفت: اگر افراد از نان سبوسدار استفاده کنند، تمام این ویتامین ها و املاح به بدن آنها می رسد؛ البته ویتامین ها و املاحی که در نان وجود دارد در فرآیند پخت از بین نمی رود، ولی ممکن است بخشی از فعالیت های ویتامین ها کاسته شود و در صورتی که دمای پخت بسیار بالاباشد، درصد زیادی از آنها از بین می رود.

این متخصص تغذیه با بیان این که کاهش ویتامین ها و املاح نان در فرآیند پخت چندان بااهمیت نیست، اضافه کرد: افراد با مصرف مواد غذایی مانند سبزی ها، حبوبات، غلات، گوشت ها، لبنیات و میوه ها می توانند نیازهای بدن خود به املاح و ویتامین ها را تامین کنند.

مظهری درباره خواص سبوس گندم بیان کرد: گندم از چند لایه تشکیل شده که شامل پوست گندم، جوانه گندم و لایه حاوی کربوهیدرات یا همان نشاسته گندم است. زمانی که گندم آرد می شود، به ذرات ریزی تبدیل شده و از الک های مختلفی عبور داده می شود.

وی بیان کرد: به مخلوط شدن پوسته خارجی گندم با مغز گندم که نشاسته است، سبوس گندم گفته می شود که در آن ترکیبات باارزشی وجود دارد، البته سبوس انرژی تولید نمی کند، همچنین افراد با مصرف آن چاق نمی شوند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: نان های غنی‎ شده از افزودن ویتامین ها و املاح معدنی به آرد تهیه می شود که بخشی از نیاز بدن به مواد مورد نیاز را تامین می کند و سبوس هم به دلیل دارا بودن انواع ویتامین به غنی شدن آرد کمک می کند.