آرشیو شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۱۲۷۲
جهان
۶

تلاش دمشق برای عبور از بحران

شرق: دولت سوریه همزمان با ادامه برخورد با معترضان، نماینده ویژه ای را به ترکیه فرستاده است تا روابط به شدت آسیب دیده دو کشور را ترمیم کند.

روابط آنکارا و دمشق در پی برخورد حکومت بشار اسد با معترضان و گریز هزاران پناهنده سوری به خاک ترکیه تیره شد. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نحوه برخورد حکومت سوریه با مخالفان را «خشن» توصیف کرده است. اکنون بشار اسد با فرستادن نماینده ای ویژه به آنکارا، تلاش کرده روابط خود را با این کشور ترمیم کند. حسن ترکمانی، فرستاده ویژه دولت سوریه می گوید این ملاقات به احیای اعتماد دوجانبه بین آنکارا و دمشق کمک کرده است. این در حالی است که به گفته رسانه های ترکیه سیل پناهجویان سوری به ترکیه ادامه دارد. پناهجویان سوری منطقه مرزی «یایلاداغی» و «آلتین آوز» در استان «هاتای» اسکان داده شده اند و تاکنون تعدادشان از 9 هزار نفر گذشته است. این درحالی است که نیروهای ارتش، در ادامه برخورد معترضان، دیروز وارد شهرهای دیگر شمال غربی این کشور شدند. تلویزیون سوریه، فیلم هایی را پخش کرده است که نشان می دهد این نیروها، مجهز به تانک و خودروهای زرهی، وارد شهر صدهزارنفری «معارت النعمان» و شهر کوچک دیگری به نام «خان شیخون» می شوند که آن هم در نزدیکی «معارت النعمان» قرار دارد. شماری از اهالی، از این شهرها گریخته اند. این در حالی است که داخل سوریه اعتراض علیه حکومت بشار اسد برای چهارمین ماه پی درپی ادامه دارد و مخالفان اعلام کردند طبق روال هر هفته پس از اتمام مراسم نماز جمعه، تظاهرات ضد حکومتی برگزار می کنند. سازمان ملل متحد در گزارشی حکومت سوریه را به «نقض اصولی ترین حقوق» شهروندان این کشور متهم کرده است. بر اساس گزارش جدید سازمان ملل متحد، نیروهای امنیتی مسلح سوریه تاکنون هزار و 100 نفر از شهروندان غیرمسلح را کشته اند.

دولت بشاراسد برای جلب نظر مخالفان اعلام کرده یکی از مهم ترین خواسته های آنان را برآورده می کند. بنا بر گزارش تلویزیون سوریه، «رامی مخلوف» پسردایی بشاراسد رییس جمهور و یکی از کارفرمایان ثروتمند سوریه، از عرصه اقتصاد این کشور کناره گیری می کند. تلویزیون دولتی سوریه می گوید رامی مخلوف دارایی های خود را برای تامین زمینه های کاری جدید و کمک به اقتصاد ملی صرف خواهد کرد.