آرشیو دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۱۹۹۵۴
شهرستان ها
۱۱

کشاورزان نیشابوری بدون شخم زدن 600 هکتار زمین را کشت کردند

نیشابور- خبرنگار کیهان:

کشاورزان نیشابوری بدون انجام عملیات آماده سازی زمین و شخم اقدام به کشت گندم و جو در حدود 060 هکتار زمین کردند.

معاون سازمان و مدیرجهاد کشاورزی نیشابور با اعلام این مطلب اظهار داشت: کشاورزان نیشابور در سال زراعی جاری از این طرح استقبال کردند و با روش حذف گاو آهن های برگردان دار، مدیریت بقایای گیاهی و به کارگیری ادوات مناسب از قبیل انواع چیزل پیلر، انواع گاوآهن جیزل و قلمی ماشین های کشت مستقیم به این روش روی آوردند که در حال حاضر این اراضی از محصولات قابل قبول برخوردار هستند.

سیدغلامرضا نبوی نامقی با اشاره به اینکه اجرای روش های کشاورزی حفاظتی برای ثبات و پایداری تولید است، گفت: پیشرفت در کارهای کشاورزی کنونی به شدت از انتشار گازهای گلخانه ای می کاهد و کشاورزان می توانند محصول بیشتری بدون شخم زدن اراضی و به هم زدن وضعیت طبیعی خاک، تولید کنند.

وی افزود: کشاورزی حفاظتی مشتمل بر چند عملیات عمده و اصلی است که باید با آموزش نیروی انسانی آن را در عرصه های تولید به کار گرفت.

نبوی هدف از کشاورزی حفاظتی را حفظ منابع پایه و پایدار تولید، کاهش اثرات زیان بار تراکم در خاک های فشرده و نفوذ بیشتر مقدار نزولات دانست.

وی یادآور شد: مدیریت صحیح بقایای گیاهی، نگهداری بقایای گیاهی در خاک به جای سوزاندن آن، کاهش روان آب و جلوگیری از فرسایش آبی و بادی و افزایش قابلیت نگهداری آب و خاک و همچنین تبخیر از جمله اهداف کشت مستقیم است.