|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران90/4/20: رضا خدادادي: نقاشي هاي ذکرم را انتزاعي و مجرد ساخته ام تا بي ريا باشد
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7004
پنج شنبه 2 اسفند 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 4837 20/4/90 > صفحه 27 (فرهنگ و هنر) > متن
 
      


امروز با ... 
رضا خدادادي: نقاشي هاي ذکرم را انتزاعي و مجرد ساخته ام تا بي ريا باشد



ديروز بخش اول گفت وگوي با رضا خدادادي، هنرمند، نقاش، مجسمه ساز و عضو هيات علمي دانشگاه هنر به چاپ رسيد. امروز ادامه اين گفت وگو را با هم مي خوانيم:
    
    
    پس از مجموعه حيراني چه كرديد. آيا مجموعه ديگري شروع شد؟
    پس از مجموعه حيراني مجموعه نقاشي ديگري با عنوان ذكر خلق شد. مجموعه آثار ذكر تکرار بي امان عنصري ساده در سطح بوم، بي معناي ظاهر، بي هيچ نشاني از طبيعت واقع و مصنوع بود؛ با کمترين و ساده ترين شکل ممکن، خطوطي عمودي در رديف و پشت سرهم. هر خطي حمد و ثنا بود و ذکر و تسبيح متوالي که انگار پايانش نيست. خط ها ذکري مداوم بودند و تکرار يکنواخت که بي نهايتشان مي ساخت. در معنا، ذکر را نگاشتن نيز خوانده اند: نگارش من براي هر اهل دلي ذکر جميل بود و ذکر سالکان. نمي دانستم با تصوير، غير از اين طريق چگونه تسبيح و تهليل متوالي گويم که هرچه مي کردم غير از اين ريا بود و شرک. آثار ذکرم بايد که انتزاع کامل مي بود. من هنر انتزاعي را ستايش مي کنم، چرا که از اشکال و رنگ هاي تمثيلي و غير طبيعي بهره دارد و تقليد از عينيات جهان مادي نمي کند. از ناسوت به دور است و به لاهوت و حقيقت، به سليقه کيانم و نيايم نزديک. نقاشي هاي ذکرم را انتزاعي و مجرد ساخته ام تا بي ريا باشد و صورتش به چيزي نماند.
    
    در مورد مجموعه اخيرتان به نام نوستالژيا توضيح دهيد.
    واژه نوستالژيا در آغاز از سوي روانشناسان براي توصيف اختلالات روحي بيماران (اغلب دور از وطن) به كار گرفته مي شد؛ اما رفته رفته با ورود در حوزه هاي مختلف هنري و تاكيد برخي از فيلسوفان بر كاربرد هاي حسي و عاطفي آن، مفهوم اش به كلي دگرگون شد. در ادبيات نوستالژيا با معاني متعددي به كار مي رفت و بعدها هنرمندان متعددي در موسيقي و سينما نيز آثاري با اين عنوان پديد آوردند. اما به هر تقدير اصطلاح نوستالژيا هنگامي در هنر كاربرد دارد كه مقصود برانگيختن احساسات و يادآوري خاطرات تلخ و شيرين گذشته ها و دلتنگي ها باشد.
    
    چرا اين عنوان را براي اين مجموعه انتخاب كرديد؟
    آثار نقش برجسته نوستالژيا از چند منظر قابل تحليل و بررسي است. اول: به لحاظ مفهومي كه قصد ياد آوري تعمدي خاطرات تصويري فراموش شده گذشته را دارد. مجموعه آثار نوستالژيا به دنبال تاييد و يا رد ضرورت ياد آوري گذشته ها نيست و به خودي خود نيز موافقت يا مخالفتي با نوستالژيا ندارد. بلكه در پي آن حسي است كه با مشاهده اين آثار در هر يك از مشاهده گران ايجاد مي شود؛ البته هر مخاطبي مي تواند نوستالژيا را رد كند يا بپذيرد.دوم: به لحاظ تصويري و ساختارهاي آن، كه در نگاه نخست، گويي تصاوير و اشكال در اين آثار همان هايي است كه بر ديوار غارها، در حجاري ها، روي سفالينه ها و كتيبه ها، در بناها و كاشي هاي گذشته ها نقش بسته است؛ اما با تامل بيشتر مي توان به اين نكته پي برد كه از كپي برداري و يا تقليد عين به عين از آن نقوش و اشكال در اين آثار پرهيز شده و شباهت ها در پاره اي موارد شايد به دليل انتخاب روش طراحي اين نقوش و اشكال است. سوم تركيب بندي اجزا و ساماندهي عناصر تصويري گاه نامتعارف اين آثار است. تركيب بندي بسياري از اين آثار همانند مجموعه هاي حيراني و ذكر از نوع قابل گسترش است و به قاب تصوير محدود نمي شود. گويي هر يك از اين آثار بخشي از يك بي نهايت است. و چهارم استفاده از تكنيكهاي متنوع و نسبتاً پيچيده، به كارگيري مواد و روشهاي ساخت در اين آثار است. تعداد زيادي از نقش برجسته هاي نوستالژيا از جنس مس است و چندتايي نيز با استفاده از آكريليك و با روش هايي خاص برجسته شده اند. برخي از صاحبنظران معتقدند هرچند آثار در يك چارچوب و قاب محصور شده اند اما به دليل ويژ گي هاي خاص آثار نوستالژيا، مي توان آنها را مجسمه هاي ديواري ناميد! نكته ديگري كه در اين آثار قابل بررسي است روش رنگ آميزي و به اصطلاح كهنه سازي يا پاتينه كردن اين آثار است.
    
    امروز با ... : رضا خدادادي: نقاشي هاي ذکرم را انتزاعي و مجرد ساخته ام تا بي ريا باشد
    


 روزنامه ايران، شماره 4837 به تاريخ 20/4/90، صفحه 27 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 282 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه روشهاي هوشمند در صنعت برق
متن مطالب شماره 35، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است