آرشیو دوشنبه ۳ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۲۲۱۹
جهان
۱۴

چاوز سالم به خانه بازگشت

اعتماد| با پایان نخستین دور شیمی درمانی «هوگو چاوز»، رییس جمهور ونزوئلا، وی دیروز به کشورش بازگشت. او که یک هفته پیش ونزوئلارا به مقصد کوبا ترک کرده بود، اعلام کرد پس از پایان نخستین دور از معالجاتش احساس سلامت بیشتری می کند. چاوز به هنگام ورود به کاراکاس در مراسم سخنرانی کوتاهی که به صورت زنده از تلویزیون دولتی ونزوئلاپخش می شد، گفت: «از بازگشت به کشورم بسیار خوشحالم. شرایط جسمانی ام بهتر شده است.»

قرار است چاوز برای از سر گیری دور جدید معالجاتش، مجددا به کوبا سفر کند اما هنوز زمان این سفر مشخص نشده است. البته او پیش از سفر به کوبا در هفته گذشته تاکید کرده بود که هم پزشکان کوبایی و هم پزشکان ونزوئلایی پس از آزمایش هایی دقیق او را مطمئن ساخته اند که دیگر اثری از سلول های سرطانی در بدن او پیدا نکرده اند. چاوز این اظهارات را در واکنش به مخالفانش که مدعی شده بودند وضع جسمی او وخیم است و توانایی اداره کشور را ندارد بیان داشت.

با این وجود او پیش از ترک ونزوئلاو هنگام کسب مجوز از مجلس برای غیبت موقت خود، بخشی از قدرتش را به معاون و وزیر دارایی اش انتقال داد. همچنین چاوز چند روز پیش برای آنکه هرگونه تردید درباره توانایی خود در ادامه قدرتش را بزداید، اعلام کرده بود آماده شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلادر سال آینده است.

چاوز در کوبا گفته بود: «من زنده ام و خود را برای پیروزی بزرگ در انتخابات سال 2012 آماده می بینم.» براساس تغییراتی که در سال های اخیر در قانون اساسی ونزوئلاانجام شده است، چاوز می تواند بدون محدودیت خود را برای کسب کرسی ریاست جمهوری نامزد کند. این تغییرات اما با اعتراض شدید مخالفان او روبرو بود که چاوز را متهم به سوءاستفاده از قدرت خود می کنند.