آرشیو دوشنبه ۳ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۲۲۱۹
علوم و فناوری
۸

مشکلات نبود حس در روبات ها حل شد

خنده ات از من نگیر...

شیوا سعیدی

روبات های شبیه انسان یکی از موضوعات جالب طی دهه های گذشته است که ذهن بشری را به خود مشغول کرده. اما چگونه می توان راه های برخورد و رفتار با روبات هایمان را در آینده اصلاح کرده و بهبود بخشیم؟ تولید روبات هایی اینچنین که شباهتی به ماسک های بی روح روبات های معروف آسیمو ندارند (می توانند با احساسات خاص خود به این سوال پاسخ دهند. به همین دلیل است که محققان هلندی دانشگاه ورکلاو EMYS را تولید کرده اند، یک سر روباتیک لاک پشت مانند که احساسات انسان را با استفاده از پیکان هایی از حالات اساسی صورت انسان تقلید می کند.

EMYS می تواند سر، چشمان و پلک هایش را تکان دهد تا محدوده وسیعی از احساسات مانند خوشحالی، ناراحتی و تعجب را نشان دهد. این فناوری شامل سه دیسک سیلندری است که سر را تشکیل می دهد، دو چشم توپ مانند و یک گردن، بالاو پایین دیسک ها متحرک هستند اما دیسک میانی ثابت است تا بدین ترتیب برا ثبات سازه بیفزاید. در دیسک میانی کره چشمان EMYS قرار دارند که دارای پلاک هایی نیز بوده و می توانند بچرخند یا بیرون بیایند. حرکات این اجزا در همراهی با یکدیگر یا بطور تکی روشی است که EMYS با آن سعی می کند تا احساسات را منتقل کند. حرکات ممکن است در شدت های کم و زیاد برای برقراری ارتباط احساسی استفاده شود مانند نشان دادن سطح های مختلف شادی. اسکلت آن از آلومینیوم و بدنه پلاستیکی مقاوم آن در برابر گرما ساخته شده است و چند برنامه برای پایه هایی متعادل برای تحرک روبات که فلش نامیده می شوند، ساخته خواهد شد.

EMYS را با کامپیوتر پی سی کنترل می شود که سیگنال هایی را به سرور و موتورهای مختلف خود را از سیستم های بینایی و دریافت صدا می فرستد. مهم ترین داده حسگری مربوط به سیستم بینایی آن است. درون دیسک میانی یک کره Logitech Quickcam قرار دارد که از بدنه خود جدا شده و بطور مکانیکی می تواند بچرخد. این سیستم می تواند صورت انسان را ردیابی کرده تا اعداد و ارقام موقعیت های صورت های واضح را تشخیص دهد و EMYSنیز می تواند تعیین کند که فرد اکنون دیده شده چه احساسی دارد، چگونه عکس العمل نشان می دهد و به محرک های صوتی پاسخ می گوید.