آرشیو دوشنبه ۳ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۲۲۱۹
اقتصاد
۵
حاشیه نگاربورس

افزایش تقاضا و تحرک بازار

شاهین یاسمی

روز گذشته بازار رکود و کمبود تقاضای هفته های اخیر و فصل مجامع را تلافی کرد و با 5/1درصد رشد شاخص کل، امیدوارکننده به پایان رسید.

در گروه بانک ها، نماد بانک ملت باز شد و با کاهش قیمت مواجه شد. بانک پارسیان در اوایل بازار دوباره صف خرید سنگین 150 میلیونی داشت که در اواخر بازار به 20 میلیون کاهش پیدا کرد و یک میلیون سهم آن معامله شد. بانک سینا، صادرات و پست بانک صف خرید بودند و سایر بانک ها مثبت بودند.

در گروه نفت و پتروشیمی، پتروشیمی آبادان با افزایش قیمت باز شد. پتروشیمی خارک و شازند صف خرید داشتند و پالایشگاه نفت تبریز با کاهش قیمت باز شد. در گروه خودرو، زامیاد، بهمن و خگستر صف خرید بودند. ایران خودرو و سایپا با افزایش قیمت خوبی بازگشایی شدند. در گروه شرکت های سرمایه گذاری نمادهای مختلف همچنان صف خرید خود را حفظ کرده بودند. سرمایه گذاری ملی ایران، سرمایه گذاری صنعت و معدن، سرمایه گذاری سایپا و سرمایه گذاری مسکن صف خرید خوبی داشتند. در گروه سیمان، سیمان خزر و دورود صف خرید و سیمان سپاهان و سیمان بهبهان افزایش قیمت خوبی داشتند. در گروه فلزات، روی و معدن، فولادخوزستان، خراسان و آلیاژی ایران، ملی مس ایران، گل گهر و چادرملو افزایش قیمت خوبی داشتند و فروسیلیس صف فروش بود.

در گروه تجهیزات برق، ایران ترانسفو و پارس سوییچ افزایش قیمت داشتند. در گروه پیمانکاری، مپنا و صدرا صف خرید بودند. در گروه انفورماتیک، داده پردازی و خدمات انفورماتیک صف خرید بودند و ایران ارقام مثبت بود.در گروه دارویی، اکثر نمادها افزایش قیمت داشتند و داروسازی کوثر صف خرید بود. فولاد آلیاژی یزد هم روز گذشته با افزایش قیمت خوبی باز شد.با توجه به افزایش میزان تقاضا و ایجاد صف های خرید متعدد در روز گذشته، شاخص صعود خوبی داشت و نمادهای مطرح در گروه های مختلف افزایش قیمت مناسبی داشتند.در صورت تداوم روند مثبت و افزایش تقاضا روزهای خوبی را برای بازار پیش بینی می کنیم.

بازگشت اعتماد و اطمینان نزد سهامداران و فعالان بازار که ناشی از برقراری تعامل و تعادل در حوزه های سیاسی و اقتصادی است و گزارش های سه ماهه شرکت ها در کنار تعدیل های مثبت را می توان به عنوان دلایل تغییر روند بازار و افزایش تقاضا عنوان کرد که در صورت ادامه این فضای مناسب باید شاهد بازگشت هیجان و صعود شاخص و افزایش حجم و ارزش معاملات در روزهای آینده باشیم.