آرشیو پنجشنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۱۳۱۷
ورزش
۸

نگاهی متفاوت به تاریخچه فوتبال

هیات دولت پول ورزنده را پس داد

بعد از بازگشت تیم منتخب تهران از بادکوبه، میرمهدی خان ورزنده نامه ای به «مقام محترم ریاست کابینه هیات وزرا» یعنی مستوفی الممالک نوشت. او در این نامه خواستار تادیه مطالباتش از سفر به بادکوبه بود: «به طوری که خاطر مبارک مستحضر است، در تاریخ هشتم آبان 1305 تصویب نامه 400 تومان بابت مخارج فوتبالیست های اعزامی بادکوبه تحت نمره 8852 صدور یافته بود و چون قریب 200 تومان اضافه بر مخارج فوق در این مسافرت خرج شده، بنده صورت ریز آن را به مقام وزارت جلیله، معارف تقدیم و تصویب ولی تادیه آن موکول به ارایه سواد تصویب نامه مذکور گردیده لذا از آن مقام محترم تمنا دارد امر و مقرر فرمایند سواد تصویب نامه مذکور را توسط حامل این عریضه مرحمت فرمایند که مزید بر امتنان این بنده گردد.

در خاتمه معروض می دارد که اگر تا آخر خرداد حواله این وجه به محاسبات وزارت جلیله مالیه نرسید، لاوصول و جزو مطالبات معوقه محسوب خواهد شد. بدیهی است حضرت مستطاب عالی، بنده پروری فرموده و راضی به خسارت این بنده نخواهند شد.

ارادتمند، ورزنده

چند روز بعد نامه تصویب شد. تاریخ 27 دی سنه 1306 در نامه ای که بالای آن آرم شیروخورشید ثبت شده بود، چنین می خوانیم:

هیات وزرا در جلسه 25 دی ماه 1306 تصویب نمودند مبلغ 230 تومان و هشت قران و 550دینار بقیه مخارج هیات ورزشکاران ایرانی که برای مسابقه به بادکوبه اعزام شده بودند، علاوه بر 400 تومان موضوع تصویب نامه نمره «8852» از محل اعتبار دولت بر طبق اسناد به خرج آقای میرمهدی خان ورزنده تادیه شود.

مرور نام کسانی که ذیل نامه را امضا کرده اند، جالب است:

-مهدیقلی هدایت

-حسین سمیعی (ادیب السلطنه)

-جعفرقلی اسعد (سردار اسعدبختیاری)

-فیروز نصرت الدوله

-یحیی قره گزلو

-علی اکبر داور

-قاسم صوراسرافیل