آرشیو شنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۰، شماره ۲۲۵۰
زمین سبز
۱۲
گونه ها

سوسری را با سوسک اشتباه نگیریم!

شاهین یاسمی

سوسری ها یا آنچه در اصطلاح عامیانه به غلط سوسک خوانده می شوند در واقع موجوداتی مفید برای طبیعت به شمار می روند. آنها با تغذیه از مواد پوسیده گیاهی و جانوری از فساد آنها در طبیعت جلوگیری می کنند. کمتر از یک درصد سوسری ها (حدود 40گونه) از دیدگاه انسان آفت محسوب می شوند.

در مناطق پرباران استوایی انواعی بسیار زیبا با رنگ های درخشان وجود دارند که با تغذیه از مواد پوسیده کف جنگل های انبوه به چرخه مواد در طبیعت کمک شایانی می کنند.

حدود چهار هزار گونه از این حشرات در سراسر جهان شناسایی شده اند. اغلب سوسری ها تخم گذارند و تخم های خود را که حدود 50 عدد است درون کپسول هایی که دارای دو ردیف است می گذارند.

در یک خانواده از این راسته نوزادان به صورت زنده از حشره ماده متولد می شوند. دگردیسی در سوسری ها از نوع تدریجی است.

برخی گونه ها مانند سوسری های آلمانی، ژاپنی و امریکایی به همزیستی با انسان عادت کرده اند و با تغذیه از فضولات انسانی قادر به انتقال حداقل 20 نوع بیماری میکروبی به انسان هستند. بسیاری از سوسری ها در فاضلاب ها و در میان وسایل ساخته شده از چوب و مشتقات آن که سرشار از سلولز است زندگی می کنند.

مساله مبارزه با سوسری های خانگی همواره یکی از دغدغه های مردمی است که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند. همانطور که می دانیم هر جزیی از اجزای طبیعت در تعادل و همزیستی با دیگر اجزا است و نقش موثری را برای تداوم و بقای اکوسیستم ها در طبیعت ایفا می کند. این ما انسان ها هستیم که با برهم زدن تعادل های زیستی موجود در طبیعت، گونه هایی را مبدل به آفت هایی موذی برای خود می کنیم.

در واقع علت آفت شدن آنها همین همزیستی با انسان و فراهم بودن شرایط تکثیر بی اندازه آنهاست.

جالب است بدانید سوسری هایی که در خانه بارها با آنها روبرو شده اید و رنگ تیره یی دارند سوسری های امریکایی هستند که گونه یی معرفی شده اکثر نقاط دنیا هستند و ممکن است در اصل متعلق به قاره آفریقا باشند.

بد نیست بدانید که یکی از بزرگ ترین سوسری های جهان به نام «Gromphadorhina Portentosa» از ماداگاسکار قادر به تولید صدایی قابل شنیدن برای دور کردن شکارچیان خود است. این سوسری های بزرگ و بسیار کندرو توسط بسیاری از افراد به عنوان جانور خانگی نگهداری می شوند!