|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه رسالت90/6/28: كنكاشي در كاركردهاي اجتماعي بازار
magiran.com  > روزنامه رسالت >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 9435
يك شنبه 28 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2829
magiran.com > روزنامه رسالت > شماره 7365 28/6/90 > صفحه 18 (انديشه) > متن
 
      


كنكاشي در كاركردهاي اجتماعي بازار


نويسنده: رضا علوي راد

‏«بازار» واژه اي بسيار كهن بوده و در فارسي ميانه به صورت «وازار» به كار مي رفته است. اين واژه در ادبيات فارسي مفهومي گسترده دارد و به معني محل شلوغ و پرازدحام، اعتبار و اهميت اشخاص و... به كار مي رفته است. واژه بازار در زبان هاي اروپايي مانند فرانسه، انگليسي، آلماني، اسپانيايي، ايتاليايي و روسي از پرتغالي گرفته شده و پرتغاليها آن را از ايرانيان گرفته اند. اين واژه ايراني از راه بازرگاني در زبان هاي تركي، عربي، عثماني و زبان هاي اروپايي، هندي و سيلاني راه يافته است. دهخدا نيز اظهار داشته كه بازار از واژه پهلوي واكار و وازار اخذ شده است و به معناي محل داد و ستد، خريد و فروش كالاو خوراك و پوشاك مي باشد. بازار عبارت است از محل يا مكاني كه در آنجا عرضه و تقاضا به منظور تعيين قيمت واحد با هم تلاقي مي كنند. بازار ممكن است محل جغرافيايي باشد و همچنين ممكن است عده اي از افراد كه داد و ستد آنها منجر به ايجاد عرضه و تقاضا و قيمت واحدي
    مي شود را نيز بازار ناميد. بازار محلي است كه در آن نوعي فعاليت اجتماعي و فرهنگي ديده مي شود و عوامل آن را فروشنده و خريدار تشكيل مي دهند. به عبارتي ديگر بازار مكاني از اجتماع انساني است كه در آن تمام طبقات، اقشار و گروه هاي مردمي در كنار هم قرار گرفته و رفتارها، الگوهاي فرهنگي و ديدگاه هاي اقتصادي، اجتماعي و اعتقادي خود را از اين نقطه اجتماع به ديگر بخش ها و محلات منتقل مي سازند و نوعي پديده پخش اقتصادي و فرهنگي در بازارها ديده مي شود. ‏
    
    بازار مكاني است كه طبقات مختلف اجتماعي، قومي، نژادي و فرهنگي در ارتباط با يكديگر قرار گرفته و به شكلي ناخود آگاه يكديگر را تحت تاثير قرار مي دهند و باعث اشاعه عناصر و پديده هاي فرهنگي از يك حوزه فرهنگي به حوزه فرهنگي ديگر مي شوند. بازار از ديرباز مناسب ترين مكان براي اطلاع رساني هاي رسمي و عمومي بوده كه علاوه بر مبادله كالاو سرمايه، بيشترين حجم اطلاعات نيز در آن مبادله مي شده است. همچنين بازار به سبب موقعيت خاص اجتماعي اش، گوياترين پهنه حيات مادي طبقات مختلف مردم با همه فراز و نشيب هايش به شمار مي رود كه مي تواند جلوه گاه عقايد، موطن هنر و انديشه و ادبيات خاص نيز باشد.از ويژگيهاي اجتماعي- فرهنگي بازار مي توان به امكان ملاقات با خويشان وآشنايان، تشكيل دادگاهها و حل و فصل اختلافات، تبادل اطلاعات، گذران اوقات فراغت و تفريح، اجراي مسابقات و يا صرفاً لذت بردن از فضاي زنده و پر جنب وجوش بازار اشاره كرد. به عبارت ديگر شادابي و سرزندگي را كه امروز از شاخص هاي مهمِ سنجش كيفيت زندگي انسان ها به شمار مي رود از طريق برپايي بازاري سالم و رقابتي قابل حصول مي باشد. در حقيقت بازار از ديرباز مكاني است كه حاصل فعاليتهاي انساني، به منزله محصولات فرهنگي، هم براي برآوردن نيازهاي انساني و هم به منظورعينيت بخشي به قابليت هاي انساني به بازار عرضه مي شده است. از اين رو بازار از سويي جنبه اقتصادي و از سويي ديگر ابعاد اجتماعي و فرهنگي داشته است.‏نظريه پردازان معتقدند كاربردهاي اصلي اي كه به عهده بازار گذاشته شده، عبارتند از:‏
    
    الف. پابرجا نگه داشتن و توسعه دادن به اقتصاد عمومي شهر.‏
    
    ب.پرورش دادن روحيه و اعتلاي روابط اجتماعي و فرهنگي شهروندان. ‏
    
    ج. تقويت عقايد مذهبي - اخلاقي و بنيادهايي كه
    مي تواند در جهت بقاي اصول دين اسلام عمل كنند. در حقيقت بازار از ديرباز مكاني است كه در آن حاصل انديشه و تفكرات انساني در شكل كالاهاي تجاري و بازرگاني براي رفع نيازهاي مادي و معنوي انسان مبادله مي شده است. از اين رو بازار از سويي جنبه اقتصادي و از سويي ديگر ابعاد اجتماعي و فرهنگي داشته است.‏
    
    منابع:‏
    
    ‏- عقلايي، كاوه(1384)، ناگفته هاي بازار، نشر نسيم دانش، تهران.‏
    
    ‏- دانشنامه جهان اسلام (1372)، زير نظر آقاي سيد مصطفي مير سليم، جزوه سوم، نشر بنياد دايره المعارف اسلامي، تهران.‏
    
    ‏- رجبي، آزيتا (1385)، ريخت شناسي بازار، آگاه، تهران.
    
    - شفقي، سيروس(1385)، بازار بزرگ اصفهان، سازمان فرهنگي - تفريحي شهرداري اصفهان، مركز اصفهان شناسي و خانه ملل، تهران.‏
    
    ‏- فلامكي، محمد منصور(1374)، باززنده سازي بناها و شهرهاي تاريخي، انتشارات دانشگاه تهران.
    
    كنكاشي در كاركردهاي اجتماعي بازار
    


 روزنامه رسالت، شماره 7365 به تاريخ 28/6/90، صفحه 18 (انديشه)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 253 بار
    



آثار ديگري از "رضا علوي راد"

  جنگ هاي صليبي؛ غارتگري در پوشش شعارهاي مقدس مآبانه
رضا علوي راد، رسالت 31/5/91
مشاهده متن    
  تاملات پراگماتيستي پيرس در فلسفه
رضا علوي راد، رسالت 14/7/90
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه روش هاي نوين آبياري
متن مطالب شماره 127، دي 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است