آرشیو دو‌شنبه ۲۸‌شهریور ۱۳۹۰، شماره ۴۸۹۳
زنگ آرامش
۱۷
چای گل

دم نوش مطبوع قبل از خواب

شکوفه مجیدی

گل مروارید عطری یکی از گیاهان بومی اروپاست که در حال حاضر در دیگر مناطق آب و هوایی نیز کشت می شود. گل های این گیاه پس از خشک شدن، عطر بسیاری داشته و در صنعت غذا و حتی تهیه انواع دسر کاربرد فراوان دارد. این گل علاوه بر زیبایی و رایحه خوش، خواص درمانی داشته و به عنوان داروی گیاهی شناخته شده بر این اساس تهیه و مصرف چای آن نیز به حفظ سلامت کمک می کند.

چای گل مروارید عطری از مخلوط دو قاشق گل و برگ خشک در یک فنجان آب جوش پس از 5 الی 10 دقیقه آماده می شود. افزودن مقادیری اسطوخودوس، آویشن و گل پامچال خشک شده به این نوشیدنی، آن را به دم کرده ای مفید برای تسکین درد تبدیل می کند.

دم کرده گل مروارید عطری، نوشیدنی موثری برای بهبود زخم هاست و خونریزی را متوقف می کند. علاوه بر این افرادی که از ناراحتی های معده و اختلالات کبدی رنج می برند، با نوشیدن این دم کرده گیاهی به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می کنند. براساس تحقیقات انجام شده، چای گل مروارید عطری خاصیت ضد التهاب داشته و آرامبخش قوی و موجب ایجاد خواب آرام و عمیق می شود.

این گل حاوی ترکیباتی است که کاربرد فراوانی در صنعت داروسازی دارد. نوشیدن چای گل مروارید عطری برای سالمندان و افرادی که از تنش های روحی رنج می برند، مفید است. ترکیبات مفید موجود در این نوشیدنی از اختلالاتی مانند سنگ کیسه صفرا، بیماری های دستگاه ادراری و اختلال عملکرد ریه به میزان قابل توجهی پیشگیری کرده و به بهبود کم خوابی، سردردهای میگرنی و مشکلات پوستی کمک می کند. این نوشیدنی همچنین به دفع سنگ مثانه کمک کرده و ضربان قلب را تنظیم کرده و اشتها را بهبود می بخشد. از آنجا که گل مروارید عطری و چای تهیه شده از آن ممکن است عوارض جسمانی را در پی داشته باشد، زیاده روی در مصرف آن توصیه نمی شود و مصرف آن در دوران بارداری نیز ممنوع است.\