آرشیو چهار‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۳۷
ایران
۱۵

تولید 20 درصد بادام کشور در چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختیاری با داشتن شرایط مستعد، تولیدکننده 20 درصد از بادام با کیفیت کشور است، اما خشکسالی موجب کاهش تولید بادام مرغوب در این استان شده است.

بادام یکی از محصولات خشکباری مهم در ایران و بویژه در استان چهارمحال و بختیاری است و با توجه به اهمیت ارزش غذایی، دارویی و بهداشتی بادام و محصولات جانبی آن، جایگاه استان چهارمحال و بختیاری از نظر سطح زیر کشت، تولید و صادرات بادام در کشور بسیار بالاست.

استاندار چهارمحال و بختیاری در این باره به مهر گفت: سطح زیر کشت بادام در کشور 197 هزار هکتار است که 8 درصد سطح زیر کشت بادام جهان را شامل می شود.

علی اصغر عنابستانی با بیان این که تولید بادام در ایران 21 میلیون و 110 هزار تن است، افزود: بیش از 20 درصد بادام در کشور توسط این استان تولید می شود و این استان در کشور رتبه اول را دارد.

وی با بیان این که ایران بعد از کشور آمریکا و اسپانیا در تولید بادام رتبه ممتاز را در سطح جهان دارد، یادآور شد: در چهارمحال و بختیاری 15 هزار هکتار سطح زیر کشت بادام است که از این میزان، ما 12 میلیون تن سال گذشته صادرات داشته ایم ولی مشکل اصلی ما این است که صادرات ما در بخش بادام به صورت خام و فله ای است.استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: سطح زیر کشت بادام در این استان باید با توجه به شرایط اقلیمی به صورت دیم توسعه و گسترش یابد.

وی با اشاره به این که صنایع تبدیلی در راستای تولید بادام در این استان وجود ندارد، عنوان کرد: در این استان باید صنایع تبدیلی بادام را توسعه دهیم.مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری نیز از تولید 10 هزار و 407 تن بادام در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: این میزان بادام تولیدی از 10 هزار و 175 هکتار زمین برداشت می شود.حمیدرضا منصوری با اشاره به این که بیشترین سطح زیر کشت در شهرستان شهرکرد و در حاشیه رودخانه زاینده رود کشت می شود، افزود: سطح زیر کشت حاشیه رودخانه زاینده رود 6 هزار هکتار است که 5 هزار و 700 تن بادام در این منطقه تولید می شود.