آرشیو سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۳۹
حوادث
۱۵

اعلام اسامی خوراکی های قابل عرضه در بوفه مدارس

اسامی مواد خوراکی قابل عرضه در پایگاه تغذیه سالم در مدارس از سوی دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام شد.

دکتر فروزان صالحی کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه افزود: انواع خوراکی های بسته بندی شده باید پروانه ساخت از وزارت بهداشت، علامت استاندارد، نام و نشانی کارخانه، تاریخ تولید و انقضای معتبر، مشخصات ترکیبات تشکیل دهنده، پوشش سالم و تمبر داشته باشند و ترجیحا این مواد از موادی انتخاب شوند که دارای برچسب موادغذایی باشد.

وی افزود: این مواد شامل خشکبار، خرما، انواع میوه خشک، انواع مغزها، کشمش، نخودچی، آجیل، سویا، توت خشک، انجیر خشک و انواع ماست، انواع شیر، پنیر، بستنی (به جز بستنی یخی) که همه باید پاستوریزه یا استریلیزه باشد، است.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: انواع میوه سالم که شسته شده و ضدعفونی شده و در بسته بندی های یک نفره وکیوم شده قرار دارند و نوشیدنی هایی مانند دوغ بدون گاز و انواع آبمیوه طبیعی (استریلیزه یا پاستوریزه)، ماءالشعیر و آب معدنی از جمله این اقلام هستند همچنین بیسکویت، کیک و کلوچه توصیه می شود که بهتر است بیسکویت از نوع سبوس دار و کیک و کلوچه، از نوع غنی شده و تهیه شده با روغن حاوی اسیدچرب با ترانس زیر 10 درصد باشد.

به گفته صالحی، لقمه سالمی که در بوفه مدارس عرضه می شود باید نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان و پنیر و خیار، نان و پنیر و گوجه فرنگی و نان و کره و عسل باشد و حتما باید خیار و گوجه فرنگی، شسته شده و ضدعفونی شده باشد.

وی توصیه کرد: بهتر است از نانهای سفید به علت دارا بودن نمایه گلیسمی بالا، کمتر استفاده شود و به جای آن از انواع سبوس دار و غنی شده استفاده شود.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: عرضه غذاهای پخته مانند انواع آش و سوپ، لوبیا، عدس، حلیم، شله زرد و فرنی، به شرط داشتن کلیه شرایط تهیه آنها بلامانع است همچنین آشپزخانه مدارس باید آیین نامه بهداشت محیط مدارس داشته باشند.

صالحی افزود: لازم است ارایه موادغذایی در ظروف یکبار مصرف بوده و پخت روزانه باشد و نظارت انجمن اولیاء و مربیان بر پخت و توزیع آنها ضروری است همچنین غذاهایی که از بیرون (مراکز پخت) تهیه می شوند، وضعیت بهداشتی مرکز پخت و شرایط حمل و نقل غذا باید مطابق با آیین نامه مرتبط با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.