|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد90/7/16: آزادي هنرمند در برگزيدن
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4140
يكشنبه سي و يكم تير ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 2279 16/7/90 > صفحه 6 (تجسمي) > متن
 
      


آزادي هنرمند در برگزيدن
گفت وگو با علي زعيم به بهانه نمايشگاه نقاشي هايش در گالري سيحون

نويسنده: مريم بزرگ نيا

علي زعيم همانند نام نمايشگاه اخير خود با نام آميزه ها طراح گرافيك و نقاش است، يا شايد آميزه يي از هر دو. او پيش از اين نمايشگاه، تجربه يي را در خانه هنرمندان ايران ارايه داد كه در آن 70 طرح جلد كتاب را به نمايش گذاشته بود كه يك تجربه گرافيكي موفق بود و به تازگي نيز «آميزه ها» را در گالري سيحون به نمايش گذاشت. به بهانه اين نمايشگاه با وي به گفت وگو نشسته ايم.
    
    
    
    ما بيشتر شما را به عنوان يك گرافيست مي شناختيم، چطور در نمايشگاه اخيرتان به نقاشي روي آورديد؟
    گرافيك با تمام جذابيت ها و گستردگي هاي رسانه يي خود همانند پرواز در ارتفاع پايين است. يعني لذت پرواز را حس مي كنيد ولي اندك اندك شور و شوق و هيجان كمرنگ مي شود، اما نقاشي حس ژرف انگيزي دارد و مي تواند به اعماق درون انسان نفوذ كند. براي هنرمندان اين گريز ها خيلي امر غريبي نيست و اكنون زماني حاصل شد تا به قول معروف به آرامش خاطر مجالي دهم.
    
    در اين ميان اين پرسش پيش مي آيد كه آيا تجربه يي كه در طراحي گرافيك داشته ايد، به روند نقاشي شما كمك كرده است و اصلااز آن تاثير گرفته يا خير؟
    هنر معاصر به دليل دغدغه هاي اجتماعي، فرهنگي و تاريخي خود از بسياري جهات وامدار گرافيك است و اين دلمشغولي ها با پيام هاي گرافيكي آميخته مي شوند. البته در اين مجموعه با نيتي قبلي از ديجيتال آرت پرهيز كرده ام و تكنيك كارهايم اكريليك روي بوم است. با اين وجود گرافيك ظرفيت هاي طراحي و تركيب بندي هاي موفقي را در كارهايم به ارمغان آورده است.
    
    نقدي به مجموعه آثارتان در اين نمايشگاه وارد شده است و آن اينكه تماشاي جهان كهنسالي كه در معرض ساختارهاي مدرن صدمه ديده و زخمي شده است نگاه رايجي در اين روز هاست و در واقع اين نگاه حساس شده و احساساتي به گونه يي است كه بازسازي آن معنا را تجديد و تمديد نخواهد كرد. در اين باره توضيح مي دهيد؟
    اين موضوع بخشي از واقعيت اين مجموعه است. ديدگاه من در اين مجموعه هنر و هويت بود. به همين دليل نام آميزه ها را براي آن در نظر گرفتم هرچند اين آميزگي با حسرت و نوستالژي غمگنانه همراه باشد. به شكلي كه در كنار زيبايي دل انگيز كاشي ها - اين اشياي پرانرژي تاريخي- عناصر مدرن حضور دارند كه نوعي همنشيني را به وجود آورده كه در عين حال به لحاظ فرم و شكل، كنتراست و تفاوت عمده يي را در خود ايجاد كرده است. اين حس توامان هارموني و كنتراست نكته كليدي است. انسان در فضايي بين رها شدن در دنياي مدرنيته و وابستگي به سنت هاي گذشته گام هاي معلق برمي دارد و اين آثار علاوه بر حسرت اوج هنر هاي اسلامي به هويت ايراني امروز اشاره دارد كه همچنان پيچيده تر مي شود.
    
    پس اين آثار را بايد تحت تاثير هنر معاصر دانست؟
    همينطور است، چون علاوه بر هنر مفهومي، تا حدي پاپ آرت و مينيماليست نيز در اين مجموعه ديده مي شود. اجراي دقيق و بازنمايي واقع نگرانه عناصر دليل اين مدعاست، به عنوان نمونه در يكي از كارهاي من حضور شلوار جين در ميان كاشي هاي هفت رنگ عصر صفوي ديده مي شود و همزمان اين كنتراست به هارموني و هماهنگي نيز دچار شده است و چه بخواهيم و چه نخواهيم هر كدام بخشي از هويت ما را طلب مي كنند. و حتي بدون آنكه هركدام را مقصر بدانيم همگي به درون انديشه ما وارد شده اند. اين نگاه متداولي است به عنوان مثال هنرمندي به نام «ديويد هومان» روي فرش ايراني عناصر مدرن را تلفيق كرده و از زاويه يي ديگر دلمشغولي هاي فرهنگي و تاريخي خود را بيان كرده است.
    
    اين كاشي هايي كه شما در تعدادي از آثارتان در اين مجموعه به كار برده ايد، مربوط به چه دوره يي از هنر اسلامي مي شوند؟ اين سوال را از اين جهت مي پرسم كه بايد از لحاظ زماني نيز به اين تلفيق توجه داشت.
    مربوط به چندين دوره از هنر اسلامي، براي مثال نمونه هاي منحصر به فرد كاشي هاي دوره اسلامي از دوره ايلخانيان به جاي مانده است كه آثاري زرين فام است كه انعكاس نور فوق العاده يي در آنان ديده مي شود، علاوه بر آن كاشي هاي هفت رنگ عهد صفوي نيز در اين مجموعه به كار رفته است كه تعداد زيادي از آن در موزه هاي بزرگ دنيا با احترام نگهداري مي شوند. هماهنگي در تركيب مواد، شكل، فرم و رنگ در اين آثار تاريخي نشانگر روحيه دقيق و ظريف انديش هنرمندان آن دوره است كه در تزيينات وابسته به معماري به كار گرفته شده و عصري طلايي در هنر اسلامي را رقم زده اند. هنر اسلامي هنري برگرفته از روح لطيف انساني است كه در دوره هايي خاص شكوه و خلاقيت منحصر به فردي داشته است و دليل آن هويت برجسته اجتماعي مردمان آن دوره است. چند سال پيش وقتي به اصفهان رفتم دمپايي هاي پلاستيكي و ظروف بي اهميت چيني تمام بازار ميدان امام را پر كرده بود. ايده كاشي ها از همان جا به سراغم آمد. ايراني امروزي اگر هويت خود را بر مبناي ايران و دين مبين اسلام و و سنت هاي آن برگرفته باشد، در قبال تجدد كه بخشي ديگر از هويت ما را شكل مي دهد دچار سراسيمگي و دستپاچگي عجيبي شده است. تجدد در عين دارا بودن قابليت ها چالش هايي را با خود به همراه دارد كه عبور از آن مي تواند بسيار چالش برانگيز باشد.
    
    يعني شما همچنان كه به مفاهيم خاطره و وابستگي مي پردازيد و آنها را گسترش مي دهيد، تلفيقي از عناصر محلي و جهاني را نيز بيان مي كنيد؟ آيا اين روش جريان متداولي است؟
    بخشي از هنر معاصر است، تلفيقي از نماد هاي بومي و سنتي و مدرن در زمان هاي گذشته و حال، اشيايي كه در اين نمايشگاه به نمايش درآمده اند و با استفاده از بافت و فرم و رنگ در حال گفت وگو با يكديگرند. در اين نقاشي ها انسان ديده نمي شود، اما هر يك مي تواند چهره انسان امروزي باشد و كاشي براي من يك هديه الهي و نوعي تقدس و جاودانگي را در خود ذخيره كرده و اشياي ديگر مثل مدارهاي مخابراتي و كامپيوتري و قراضه هاي فلزي به ظاهر كم اهميت در اين آثار هويت ما را در كنار يكديگر بارز مي كنند. جغرافياي تمدن فرهنگ ايراني از شبه جزيره هند تا منطقه بالكان رد پاي شناخته شده يي دارد و راز ماندگاري آن در آميزش و تلفيق است. اعتلاي هنر اسلامي بدون تاثير گذاري ايرانيان بي معني است و راز اين معما را در آميزش فرهنگي مي توان دنبال كرد: امري كه همواره در تاريخ هنر ايران جريان داشته است.
    
    مي توان نتيجه گرفت شما گذر از مدرنيته را موضوعي قابل تامل مي دانيد، آنقدر كه اين مساله تاثير بسياري بر آثاري كه ارايه داده ايد، گذاشته است؟
    موضوع خيلي پيچيده نيست، كافي است نگاهي به اطراف مان بيندازيم. فرهنگ هاي گوناگون در كنار هم زندگي مي كنند و هويت اينگونه شكل مي گيرد. گنجينه هاي فرهنگ ايراني همچنان درون خود ذخاير بي نظيري دارد كه مي توان با برداشت هاي آزاد و معاصر آن را به كار گرفت. نقاشي هاي سنتي هر چند خاطره انگيز و بااصالت است، اما خواسته ها و نياز هاي جامعه امروزي را برآورده نمي سازد و تجدد در اين ميان كه بخشي از هويت ايراني است ميزان و سنجش براي عبور از اين مرحله تاريخي است. زماني مي توانيم به توسعه يافتگي و چشم اندازهاي آن دل ببنديم كه در بستر هاي فرهنگي و هنري به كارآمدي و پتانسيل قابل توجه دست يابيم. توسعه فرهنگي حاصل نمي دهد مگر اينكه در قضاوت و انديشه ميانه رو باشيم. شايد اشارات انديشمندان پارسي همچون سعدي شيرازي به دليل فقدان آن در طول تاريخ بوده است.
    
    كارهاي بعدي خود را در ادامه همين نگاه دنبال مي كنيد؟
    كارهاي گذشته را پشت سر مي گذارم و در برابر بوم سفيد مي ايستم. هيجان كار بعدي مرا به وجد مي آورد. به قول استاد آيدين آغداشلو آزادي هنرمند در برگزيدن.
    
    به عنوان سوال آخر مي گوييد فارغ از خالق اين آثار، مشخصه يي كه اين نمايشگاه دارد، چيست؟
    اين مجموعه با فاصله گرفتن از تفنن و شوخ طبعي هاي اين روزهاي هنر معاصر و خارج از نگاه كليشه يي سنت اوريانتاليسم شكل گرفته، شايد اين بهترين تفاوت باشد. امروز هنر معاصر به عنوان تلفيق كننده عقايد گوناگون و پيوند دهنده فرهنگ توصيف شده است و اين آثار همزمان با گسترش تكنولوژي جريان هاي بين فرهنگي را تقويت كرده است.
    
    
    آزادي هنرمند در برگزيدن / گفت وگو با علي زعيم به بهانه نمايشگاه نقاشي هايش در گالري سيحون
    


 روزنامه اعتماد، شماره 2279 به تاريخ 16/7/90، صفحه 6 (تجسمي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 193 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله پژوهش هاي مديريت عمومي
متن مطالب شماره 39، 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است