آرشیو شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰، شماره ۲۴۸۱
مسکن و عمران
۷

نگاه فانتزی به حفاظت از اراضی ملی

رییس انجمن دیده بان کوهستان گفت: بسیاری از مسوولان، حفاظت از اراضی ملی و واگذارنکردن مناطق چهارگانه محیط زیست را نوعی اسراف و بریز وبپاش تصور می کنند؛ به طوری که این مناطق در کلانشهرها که قیمت زمین بالاتر است از کارکرد واقعی خود خارج شده اند.

عباس محمدی در گفت وگو با خبرگزاری مهر افزود: اگر دیدگاه بسازوبفروشی و بنگاه مآبانه بر اراضی ملی و مناطق حفاظت شده کشور حاکم نبود، شاهد واگذاری این مناطق به معدن مس، پالایشگاه، اداره راه، شهرک جدید، خطوط لوله نفت و گاز و مسکن مهر در اقصی نقاط کشور نبودیم.

محمدی اظهار کرد: اساسا به نظر می رسد قراردادن 10 درصد از خاک کشور و پذیرفتن تعهدات بین المللی برای حفاظت آنها تنها برای حفظ وجهه بین المللی است و هیچ اعتقاد واقعی برای حراست از این درصد ناچیز از خاک کشور وجود ندارد.

به اعتقاد وی، محیط زیست در کشور ما هنوز هم به عنوان یک مساله فانتزی نگریسته می شود و سازمان محیط زیست در جایی که کمیسیون زیر بنایی دولت تصمیم گیرنده تمام واگذاری ها است، اراده و جایگاه چندانی برای مخالفت و مقاومت ندارد و اگر گاهی در جایی می شنویم که مخالفتی با تخلفات زیست محیطی صورت گرفت از سوی بدنه کارشناسی این سازمان است که آنها نیز در نهایت ناچار به پذیرفتن نظر بالادستان یا برکناری می شوند.