|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد90/8/5: رازي در ناگفته ها
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4274
شنبه 15 دي 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 2296 5/8/90 > صفحه 7 (ادبيات) > متن
 
      


رازي در ناگفته ها
نگاهي به مجموعه داستان فريبا وفي

نويسنده: روزبه استيفائي

«همه افق» مجموعه هشت داستان است از فريبا وفي، نويسنده 49ساله. اين كتاب بار اول در زمستان 1389 و بار دوم در تابستان 90 توسط نشر چشمه، در 92 صفحه و به قيمت 2300 تومان چاپ شده است.
    
    فريبا وفي پيش از اين هشت كتاب چاپ كرده بود و عملاموقعيت خودش را به عنوان يكي از نويسندگان فعال امروز ايران تثبيت كرده است. كتاب هاي او، كه هم شامل مجموعه هاي داستان كوتاه و هم رمان هستند، حايز ويژگي هاي بارزي بوده اند و بعضي از آنها هم به لحاظ كيفي در سطحي بوده اند كه با استقبال خوانندگان عام و محافل ادبي مواجه شدند و امروزه از نمونه هاي داستان ايراني در دوره خودشان به شمار مي روند. رمان «پرنده من» بهترين كار فريبا وفي است كه تا به حال چاپ شده و پرداخت درخشانش اصلي ترين خصوصيت آن است. راوي زن و اول شخص آن رمان كه درباره زندگي خودش حرف مي زند، در ساخت يك زن داستاني بسيار موفق است و مي تواند با يك رفتار قابل باور و با پرهيز از لوس بازي هاي متداول شخصيت هاي زن داستان هاي امروزي ايران، طرح يك زن خانه دار معقول را، كه مشكلات و ماجراهاي خودش را هم دارد، ترسيم كند.
    
    توانايي خانم وفي در ساخت زنان باورپذير در باقي كارهايش، از جمله در مجموعه «همه افق» هم به نمايش گذاشته مي شود. از هشت داستان اين مجموعه راوي داستان «بعد از پايان» داناي كل است و هفت داستان ديگر توسط يكي از زنان درگير در ماجرا نقل مي شود. اغلب اين راويان هم شخصيت مركزي ماجرايي كه روايت مي كنند نيستند، بلكه يكي از ناظرين رفتار شخصيت اصلي هستند كه در پايان از حضور يا عدم حضور او و از برخورد او با ماجرايي كه درگيرش است، متاثر مي شوند. اين ورود ناگهاني راوي به هسته مركزي و تبديل شخصيت فرعي به شخصيت اصلي در پايان داستان باعث مي شود روايت ها عمق بيشتري بگيرند و خواننده پس از پايان خواندن به دنبال لايه هاي ديگري بگردد. طرح بيشتر داستان هاي مجموعه «همه افق» شبيه به هم هستند. در اغلب آنها راوي داستان با كس ديگري ملاقات مي كند و ساخت شخصيت او و نقل و توصيف زندگي و رفتار او در اين ملاقات، كه مستقل از زمان داستاني شان در روايت طول تقريبا يكساني دارند، به زندگي راوي مي تابد و او را درباره خودش و آنچه درگير آن است به فكر مي برد. در سه تا از داستان هاي مجموعه اين «كس ديگر» دوست قديمي راوي است كه به ديدار او مي آيد و ماجراي داستان شرح ساعت ها و روزهاي با هم بودن آنها در طول اين ملاقات است. اما اين آدم ديگر و ملاقات او در بعضي داستان ها، مثل «آواره و آزاد» و «همه افق»، خوب و باورپذير درآمده و در بعضي داستان ها هم، مثل «شب هاي شعر»، زياده كليشه يي و صريح شده و چندان خوشايند نيست. ماجراي دوست شاعري كه در خانه راوي تلپ مي شود و در حد آزارنده يي خرده فرمايش و آداب زندگي دارد و آخر كار هم جمله يي مي گويد كه سر ضمير شخصيت راوي است و او را به كشف و شهودي دقيق درباره خودش مي رساند چندان بديع نيست و مي تواند يادآور نمونه هاي ديگري باشد، بي آنكه چيزي به آنها اضافه كند.
    
    يكي از چيزهايي كه در داستان هاي اين مجموعه توي چشم مي زند و به نظر من به اين شكلش را مي توان تا حدودي اشكال به حساب آورد، تكرار بعضي وقايع و شخصيت هاست. شكل توصيف صورت هاي اخم كرده و پيرزن هاي داستان هاي متشابهند. در دو داستان از هشت داستان شخصيت ها سراغ فال قهوه مي روند. در داستان هاي اول و آخر مجموعه آدم هايي وجود دارند كه از اينكه، به جاي آيفون و در باز كن، صداي دمپايي توي حياط بپيچد و دستي در را باز كند لذت مي برند. اين تكرار صفت ها و اتفاقات مي توانند باعث بدبيني خواننده نسبت به توانايي نويسنده در خلق لحظات ادبي جديد شوند. مقايسه دو مجموعه داستاني كه از خانم وفي خوانده ام («حتي وقتي مي خنديم» و «همه افق») با دو رماني كه از ايشان خوانده ام («پرنده من» و «رازي در كوچه ها») باعث مي شود به اين نتيجه برسم كه خانم وفي در نوشتن رمان چيره تر و زبردست تر هستند تا در نوشتن داستان كوتاه و بر همين مبنا توصيه مي كنم كه اگر تا به حال چيزي از ايشان نخوانده ايد با رمان هايشان شروع كنيد.
    رازي در ناگفته ها / نگاهي به مجموعه داستان فريبا وفي
    


 روزنامه اعتماد، شماره 2296 به تاريخ 5/8/90، صفحه 7 (ادبيات)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 206 بار
    



آثار ديگري از "روزبه استيفائي"

  آدم هاي واقعي، قصه هاي واقعي / نگاهي به رمان رضيه انصاري
روزبه استيفائي، اعتماد 12/8/90
مشاهده متن    
  كسي گيج نمي شود / درباره مجموعه داستان بهمن معتمديان
روزبه استيفائي، اعتماد 20/5/90
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله خشكبار
شماره 2 (پياپي 902)
 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است