آرشیو شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰، شماره ۴۹۲۶
صفحه آخر
۲۸
تقویم ایران

7 آبان

قلع و قمع هواداران کلنل پسیان در خراسان: حسین آقا میر پنج (سرلشکر حسین خزاعی) فرمانده نیروهای قزاق اعزامی از تهران به مشهد، یک ماه پس از مرگ کلنل محمد تقی خان پسیان هواداران قیام او را در خراسان شدیدا سرکوب کرد. گروهی اعدام و ده ها تن دیگر از آنان نیز زندانی شدند.

دو سوء قصد در تهران سال 1304: 29اکتبر سال 1925 (هفتم آبان 1304 خورشیدی) واعظ قزوینی روحانی چپگرا و ضد سرمایه داری را که ناشر روزنامه «نصیحت» بود در ساختمان مجلس در بهارستان کشتند. در همین روز در سال بعد (1305) آیت الله سید حسن مدرس نماینده مجلس در تهران مورد سوء قصد قرار گرفت، اما از مرگ نجات یافت.

برکنارشدن مقامات نظامی و غیر نظامی ایران: از هفتم آبان 1320 (29 اکتبر 1941)، دوماه پس از اشغال نظامی ایران کار برکناری، بازنشستگی و انتقال مقامات نظامی و غیر نظامی ایران طبق فهرست متفقین آغاز شد. دراین تصفیه دامنه دار بسیاری از افسران ارتش نیز به کارهای غیرنظامی گمارده شدند.

تظاهرات بزرگ مردم تهران: درچنین روزی در سال 1358ه.ش مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی با برپایی یکی از بزرگترین تظاهرات پس از انقلاب اسلامی برپاسداشت ارزش های اسلامی تاکید کردند و خواستار تحکیم پایه های نظام اسلامی ایران شدند. در این راهپیمایی که با حضور قشرهای مختلف مردم برگزار شد، راهپیمایان خواستار محاکمه شاه ایران و استرداد وی از دولت امریکا شدند.

روز جهانی کوروش: بیست و نهم اکتبر روز جهانی کوروش نامگذاری شده است که از دیرباز پارسیان، یهودیان، دوستداران حقوق بشر و هواداران اداره جهان به صورت ملل مشترک المنافع آن را گرامی داشته و رعایت می کنند.