آرشیو چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰، شماره ۴۹۳۵
پرونده
۲۳

افسردگی بعداز زایمان

مهدیس کامکار

افسردگی پس از زایمان یک سندرم است یعنی همه افراد به نوعی به آن دچار می شوند. این افسردگی از یک کج خلقی و تحریک پذیری ساده در برخی افراد شروع می شود و حتی گاهی به افسردگی شدید که توام با علائم جنون و روان پریشی است خاتمه می یابد. این حالات در همه افراد یکسان نیست. تمامی این موارد می تواند به عنوان افسردگی بعد از زایمان تلقی شود. در ماجرای این زن که نوزاد 16 روزه خود را با چاقو به قتل می رساند می توان گفت که وی به نوعی دچار جنون بوده است و تحت تاثیر زیان های آن قرار گرفته است، اما همه این موارد باعث نمی شود که به طور یقین بگوییم که این زن دچار افسردگی پس از زایمان بوده، بلکه ممکن است پیش از دوران بارداری از بیماری های روحی رنج می برده است.

به هر حال کسی که تا این حد دچار اختلال بصیرت شده که توانسته نوزاد 16 روزه خود را به قتل برساند قطعا از اختلال روان پریشی رنج می برده است.

بسیاری از زنان ما وقتی باردار می شوند در ماه های اول علائم بیماری افسردگی را از خود نشان می دهند. برخی از آنها دلایل مبهمی برای سقط نوزاد خود دارند، اما به دلایل شرعی به آنها اجازه سقط داده نمی شود.

اگر اطرافیان این افراد در آنها حالتهایی همچون بدبینی و... را مشاهده کردند باید بلافاصله به روانپزشک مراجعه کنند. برخی از این زنان هذیان های بدبینی شدیدی دارند مثلا فکر می کنند درون بدن آنها روح وجود دارد، یا می خواهند نوزاد درون شکمشان را با کشتن به بهشت بفرستند و فکرهایی از این قبیل! اگر با این افراد همکاری لازم صورت بگیرد و به روانپزشک مراجعه شود امکان جلوگیری از فاجعه زیاد می شود. در واقع عامل مهمی که در چنین مواردی بسیار مهم مطرح می شود جنون و روان پریشی است.

افسردگی بعد از زایمان در چنین اتفاقاتی نمی تواند خیلی نقش مهمی را بازی کند.