آرشیو شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰، شماره ۴۹۳۷
کتاب
۲۰

تعامل میان ناشران مسلمان

دکتر علی زارعی نجفدری

شاید بد نباشد قبل از هرچیز به هدفمان از برپایی اجلاس ناشران جهان اسلام اشاره کنم. این که چرا به دنبال برپایی این اجلاس میان ناشران مسلمان بودیم و به عبارت ساده تر فلسفه وجودی این اجلاس چیست! مهمترین هدفی که ما از پیشنهاد برپایی این اجلاس در نظر داشتیم امکان برقراری تعامل هرچه بیشتر میان ناشران مسلمان آن هم بدون درنظر گرفتن مرزهای جغرافیایی است.

تجربه شخصی من در تعاملی که با ناشران کشورهای دیگر در نمایشگاه های بین المللی کتاب همچون نمایشگاه کتاب فرانکفورت داشتم وهمچنین در رایزنی های فرهنگی شخصی با دیگر ناشران به وضوح به این واقعیت برخوردم که ناشران مسلمان نه تنها تعاملی با یکدیگر ندارند بلکه حتی شناختی نیز از یکدیگر پیدا نکرده اند.

ما به دنبال برقراری تعامل میان ناشران مسلمان بودیم که متوجه شدیم مسئله اصلی قبل از برقراری این تعامل حل کردن مشکل ناآشنایی ناشران با یکدیگر است. تعامل زمانی صورت می گیرد که به شناختی نسبی از یکدیگر رسیده باشیم که ما امیدواریم در این اجلاس و با تشکیل این اتحادیه امکان برقراری هرچه بهتر ارتباط میان ناشران فراهم شود.یکی از مشکلات ناشران جهان اسلام هم همین مسئله است که درصورت برطرف شدن آن می توان به حل شدن مشکلات نشر درمیان ناشران مسلمان امیدوار شد.