آرشیو پنج‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۸۷
اخبار کشور
۳

اتحادیه اروپا بلوف تحریم نفت ایران را پس گرفت

در آستانه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل که بناست طی آن درباره اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران تصمیم گیری شود، دیپلمات های غربی از عقب نشینی این اتحادیه از بلوف های هفته گذشته خود مبنی بر احتمال تحریم نفت ایران خبر می دهند.

در حالی که طی روزهای گذشته بسیاری از منابع غربی خبر از احتمال زیاد تحریم نفتی ایران در نشست روز 10 آذر (اول دسامبر) وزرای خارجه اروپایی داده بودند، منابع غربی دیروز گزارش دادند که این موضوع منتفی است.

یکی از گزارش های مهم دراین باره دیروز توسط خبرگزاری رویترز از مبدا بروکسل منتشر شده است.

این خبرگزاری در گزارش خود نوشته است: «دیپلمات ها روز دوشنبه اعلام کردند تلاش های فرانسه برای تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا با مخالفت برخی از کشورهای عضو این اتحادیه مواجه شده است که نشان می دهد گرفتن هرگونه تصمیمی در جلسه اول دسامبر سران اتحادیه اروپا، غیرمحتمل است».

رویترز ادامه می دهد: «برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به رهبری یونان بحران زده در جریان گفت وگوها درخصوص این مسئله، درباره پیامدهای اقتصادی تحریم نفت ایران، ابراز نگرانی کرده اند. در آستانه نشست روز پنج شنبه وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که انتظار می رود دولت های اروپایی در جریان آن، با افزودن نام حدود 180 فرد، شرکت و موسسه دیگر به فهرست تحریم ها، رسما تمدید تحریم های ایران را تصویب کنند، گفت وگوهایی در بروکسل در حال انجام است».

رویترز سپس با تاکید دوباره بر منتفی بودن تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا می نویسد: «انتظار می رود وزرای خارجه اروپایی همچنین اقدامات بیشتری اتخاذ کنند ولی احتمالااز درخواست مشترک برای تحریم نفتی ایران خودداری خواهند کرد و گفت وگوهای قطعی را درباره این مسئله به نشست سران اتحادیه اروپا موکول خواهند کرد».

رویترز همچنین به نگرانی کشورهای اروپایی از غیرممکن بودن جایگزینی نفت ایران اشاره کرده و آورده است: «کارشناسان می گویند تحریم نفت فقط زمانی موثر خواهد بود که اروپا بتواند رضایت عربستان سعودی را برای پر کردن هر گونه خلاناشی از توقف صادرات ایران، جلب کند. حتی در آن صورت، افزایش احتمالی قیمت های جهانی نفت که هم اکنون نیز بشکه ای بالای 100 دلار است، در نتیجه تحریم ایران توسط اروپا می تواند اقتصادهای بحران زده اروپا را مجازات کند».

این خبرگزاری همچنین ضرورت توافق درباره جزئیات تحریم نفتی بین اعضای اتحادیه را یکی از مهم ترین دلایل «پیچیده شدن» موضوع ارزیابی کرده است.