|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق90/9/12: نگاهي به فيلم مستند سلاطين خيابان ها
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3364
سه شنبه 23 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 1408 12/9/90 > صفحه 12 (صفحه آخر) > متن
 
      


نگاهي به فيلم مستند سلاطين خيابان ها


نويسنده: روبرت صافاريان

مي دانيد «پاركور» چيست؟ من هم نمي دانستم تا هفته گذشته كه فيلم مستند سلاطين خيابان ها ساخته پاليز خوشدل و زينب تبريزي را در برنامه نمايش انجمن مستندسازان در خانه سينما ديدم. پاركور ورزش يا هنر جابه جايي در مراكز مسكوني شهري است. برخي ها اصطلاح «شهرنوردي» را براي آن پيشنهاد كرده اند. راه نويني است براي تعامل با محيط اطراف فقط با استفاده از توانايي هاي انسان. هدف پاركور، رسيدن به مقصد با استفاده از كاراترين، روان ترين و مستقيم ترين مسير و مناسب ترين حركات است كه مي تواند شامل دويدن، پريدن، بالارفتن و خزيدن باشد.
    براي بچه هاي پرانرژي كه محيط آپارتمان براي شان تنگ است و سطح شهر را پر از موانع مي يابند، پريدن از روي اين موانع و تبديل واكنش به اين محيط محدود كننده به مجموعه اي از حركات زيباست اعم از دويدن و پريدن و بالارفتن از ديوار و پشتك وارو زدن از بلندي و پريدن از پشت بامي به پشت بام ديگر. اين به طور كلي اما مساله وقتي جالب مي شود كه بدانيد همين بغل گوش مان در شهرك اكباتان جشنواره پاركور برگزار مي شود و از شهرهاي مختلف كشور تيم هايي براي شركت در آن مي آيند. به قول فريد (كه ظاهرا مسوول تشكيلات پاركور در تهران يا ايران است)، پاركور اعتراضي است به زندگي در فضاهاي شهري.
    با ارايه اين اطلاعات و آشنا كردن بيننده با فضايي تازه، با مسايل تازه خودش، سلاطين خيابان ها يكي از وظايف اوليه و مهم هر فيلم مستندي را انجام داده است. يعني ما را به محيطي برده است كه نديده ايم و اين كار را به نحو هيجان انگيزي هم انجام داده است. فيلم با معرفي فريد شروع مي شود، جواني با لباس هاي عجيب و غريب و موهاي بلند بافته به سبك آفريقايي ها و عينك هاي مشكي كه از همان اول با خوش صحبتي خود نظر بيننده را جلب مي كند. او بلافاصله با چند حركت جذاب و غيرقابل انتظار پرش و بالارفتن ديوار، ما را در جاي خود ميخكوب مي كند. فريد و بچه هاي ديگري كه در طول فيلم با آنها آشنا مي شويم مظهر انرژي نهفته در نسل جوان هستند كه هزار و يك مانع سر راه شان نهاده شده است و اين موانع تنها ديوارها نيستند؛ بزرگ ترها هم هستند. در يك كلام، جامعه اي است كه آنها را نمي فهمد. اما پاركوربازهاي فيلم از پس همه آنها برمي آيند. براي پاركوربازها هيچ مانع غيرقابل عبوري وجود ندارد و در اين راه، يكي از رويكردهايشان خنده و شوخي و سهل گيري است كه البته به هيچ وجه به معناي دست برداشتن از تلاش جدي براي سازماندهي جشنواره هاي شان نيست.
    حركات پاركور در فضاي شهرك اكباتان در قالب كادرهايي كه بالايشان را نماي ساختمان هاي بتني پر كرده است و پايين شان را ديوارنگاري هاي رنگارنگي كه جلوه ديگري از شورش و انرژي جواني است، تبلور فوران انرژي جواناني را مي بينيم كه طغيان در برابر فضاي محدودكننده را به زيبايي بدل مي كنند و تلاش آنها خود زيبا و دوست داشتني است. حتي دختران هم پاركور بازي مي كنند، هرچند در اينجا هم موانع سر راه آنها بيشتر است و آن طور كه يكي از آنها در فيلم مي گويد اجازه شركت در جشنواره ها را ندارند.
    فيلمسازان كه خود جوان هستند با حسي از همدلي با فريد و ديگران همراه شده اند و فيلم خوب، احساس آنها را به بيننده منتقل مي كند. در شرايط خاص ما، اين ورزش و پرداختن جوانان به آن، با شكل و شمايلي كه در فيلم مي بينيم، در عين حال اعتراض است به فضايي كه نگاه رسمي از جامعه ترسيم مي كند. سلاطين خيابان ها تنها فيلمي درباره يك ورزش ناشناخته و علت وجودي آن نيست، بلكه همچنين فيلمي است اجتماعي كه تصوير گوشه اي از جامعه را در اين زمانه ترسيم مي كند.
    سينماي مستند ما با به تصوير كشيدن فضاهايي از جامعه (منظور از فضا، هم مكان هاي فيزيكي و هم آدم هايي هستند كه در اين فضاها زندگي مي كنند) و به نمايش گذاشتن وجوهي از زندگي اجتماعي و فرهنگي جامعه كه براي بيشتر مردم ناشناخته اند، آن هم به شيوه اي زنده و ملموس و اثرگذار، گاه خيلي بهتر از سينماي داستاني بيننده اش را با جامعه به طور كلي آشنا مي كند و فيلمسازان مستند با همه مشكلاتي كه سر راهشان هست به اين كار ادامه مي دهند. اين نوع فيلمسازي كه فاقد چرخه اقتصادي قابل اتكاست نشان داده كه بسيار جان سخت است. عين پاركوربازي در شهرك مسكوني اكباتان.
    نگاهي به فيلم مستند سلاطين خيابان ها
    


 روزنامه شرق، شماره 1408 به تاريخ 12/9/90، صفحه 12 (صفحه آخر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 394 بار
    



آثار ديگري از "روبرت صافاريان"

  سهراب شهيد ثالث غافلگيرمان كرد
روبرت صافاريان*، ايران 17/3/96
مشاهده متن    
  عطر درخت كاج
روبرت صافاريان*، ايران 12/10/95
مشاهده متن    
  در پاسخ يك پرسش / كتاب سينماي كيارستمي درباره چيست؟
روبرت صافاريان، شرق 1/3/95
مشاهده متن    
  چرا تمام نمي شود اين فيلم؟
روبرت صافاريان، شرق 8/4/92
مشاهده متن    
  فيلم- مقاله چيست؟
روبرت صافاريان، شرق 18/3/92
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه توسعه كارآفريني
متن مطالب شماره 3 (پياپي 41)، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است