آرشیو یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۵۵
ایران زندگی
۱۳

تاثیر دین در بهداشت روانی

دکتر فربد فدایی

مدیر گروه روانپزشکی

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

برحسب پژوهش ها فشارهای روانی یا استرس ناشی از مسائل زندگی و دگرگونی های آن است که از عوامل مهم ایجادکننده یا آشکارکننده یا تشدیدکننده بیماری ها به شمار می رود.

این عوامل اعم از مسائل روانی یا مشکلات جسمی حتی در بروز حوادث که در ظاهر فقط جنبه جسمی دارند، دیده می شود. برای نمونه دیده شده است شکستگی استخوان ران در اثر بی احتیاطی از جمله در حوادث رانندگی، مرتبط با قرار گرفتن فرد تحت فشارهای روانی بوده است.

در واقع همه افراد در صورت قرار داشتن در معرض استرس های شدید یا متعدد، مستعد تصادف و حوادث محیط کار می شوند.

در عین حال پژوهش ها نشان می دهد از مهم ترین عوامل کاهنده فشار روانی ایمان مذهبی و اعتقاد به وجود خداوند است که نه فقط باعث رفع استرس بلکه باعث احساس آرامش و افزایش توانایی برای مقابله با دشواری ها می شود.

از عوامل دیگر کاهنده فشار روانی و در نتیجه دور ماندن از بیماری جسمی و روانی احساس امنیت ناشی از حمایت دیگران است. افرادی که با دیگران همبستگی دارند هنگام مواجهه با سختی ها نه تنها از پشتیبانی دیگران برخوردار می شوند بلکه اصولا احساس تعلق به گروه و عضویت در آن آرامش روانی و رضایت جسمی پدید می آورد.

می توان به روشنی نتیجه گرفت ایمان به خداوند و نیز آئین های دینی گروهی مانند نماز جماعت که در اسلام به آن تاکید فراوان شده است ضمن آثار مفید و فراوانی که دارد سبب پیشگیری از مشکلات جسمی و روانی، کاهش نشانه های بیماری ها و تسریع در بهبود می شود.

برخی مراسم گروهی مذهبی از جمله سوگواری سالار شهیدان علاوه بر آنچه گفته شد سبب یادگیری رفتارهای شایسته و همانندسازی ناخودآگاه با نمونه های عالی رفتار شایسته می شود که بویژه در روحیه کودکان و نوجوانان آثار سازنده ای برجا خواهد گذاشت.

حضور در این مراسم باعث یادگیری اجتماعی می شود به این معنی که انسان آنچه را می بیند اگرچه در همان لحظه هم به کار نبرد اما در آینده هر زمانی که مناسب بود، رفتاری را که دیده و آموخته است تکرار می کند.

پایمردی، سختکوشی، صبر و پافشاری در راه حق و ناچیز انگاشتن همه چیز خود در راه خداوند، از این جمله است که می تواند سازنده یک جامعه آرمانی باشد.