آرشیو یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۵۵
بین الملل
۲۷

33 کشور امریکای لاتین جبهه مشترک تشکیل دادند

گروه بین الملل رهبران و مقامات 33 کشور امریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب در نشستی به میزبانی ونزوئلابا هدف همگرایی بیشتر اتحادیه جدیدی به نام سلاک تاسیس کردند.

هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلاتشکیل این اتحادیه جدید را نقطه عطفی برای توسعه منطقه خواند. چاوز در آغاز اجلاس جامعه کشورهای امریکای لاتین و حوزه کارائیب (سلاک) گفت: امریکای لاتین با توان بالقوه سرزمین زنان و مردان بزرگی برای تجارت و توسعه است. وی همچنین از رهبران سیاسی از جمله فیدل کاسترو رهبر سابق کوبا، نستور کرشنر رئیس جمهوری سابق آرژانتین و لوییس ایناسیو لولادا سیلوا رئیس جمهوری پیشین برزیل که در ایجاد منطقه ای به دور از مداخله خارجی نقش داشتند قدردانی کرد و از کشورهای عضو سلاک خواست بر اختلافات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی فائق آیند و به اهداف این اتحادیه تازه تاسیس دست یابند.

فلیپ کالدرون رئیس جمهوری مکزیک نیز در سخنانی از همتایان خود در امریکای لاتین خواست به تلاش هایی بپیوندند که در زمینه دفاع از دموکراسی، حقوق بشر و صلح صورت می گیرد. کالدرون همچنین گفت همه کشورهای منطقه باید تلاش های هماهنگی برای مهار فقر، حفاظت از محیط زیست، پیشرفت و مبارزه با جرم و جنایت داشته باشند. روسای جمهوری 16 کشور، نخست وزیران 8 کشور و نمایندگان بلند پایه

9 کشور در این اجلاس دو روزه در کاراکاس پایتخت ونزوئلاشرکت کردند. امریکا و کانادا برای عضویت در این اتحادیه دعوت نشده اند.